When Should I Sit Shiva for a Cremated Relative?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including rolling a megillah inside out, shiva for a cremated relative, and what would have happened if Moshe didn’t break the luchos.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. After Homon was duly suspended [on the 2nd day of Pesach], Queen Esther pleads for Homon’s decree to be rescinded. Achashverosh offers instead, that a 2nd letter be dispatched to authorize the Jews to protect themselves and to neutralize their enemies. Why did this second letter get dispatched only on the 23rd of Sivan?[1]
  2. A non-frum relative of a frum Jew died, and the closest next-of-kin has decided to cremate the body. When does Shiva begin for the frum relative?[2]
  3. Is there leeway on a fast day to allow one who isn’t fasting to be called to the Torah?[3]
  4. Is an Onein ר”ל obliged to hear the reading of the Megila on Purim?[4]
  5. A Megila is torn at the beginning, into the text. May it be used?[5]
  6. In order to have my Megila lay flat, I store it in its case with the written side rolled outwards. A week before Purim I unroll it and let it lay flat, and then on Purim it is very easy to use. Is this allowed?[6]
  7. There’s a well-known Medrash that had Moshe Rabenu not broken the first Luchos, the Torah given to us would consist of only the Ten Commandments. What about the 613 Mitzvos?[7]
  8. שמיני בשמינית הוא א’ מס”ד. א’ מס”ג = גס. למה אין היתרה בטילה בס’?[8]
  9. השם ‘ישורון’, ורמז אליו בשם יעקב:[9]
  10. Feedback on Mishloach Monos of a minor:[10]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.


YouTube player

  1. [1] מלבי”ם על הפסוק (אסתר ח, ט).
  2. [2] יו”ד סי’ שמה ס”ה: אין מתאבלים עליו. דין נתייאשו מלקוברו – שם סי’ שעה ס”ה.
  3. [3] לכתחלה, מי שאינו מתענה לא יעלה לקרות (מהרי”ק שורש ט; שו”ע או”ח סי’ תקסו ס”ו). הב”ח מקיל. דין הסומא – באו”ח סי’ קלה ס”ג. לפי המשאת בנימין (הובא במג”א שם סק”ד), מסתבר דהו הדין לנדו”ד.
  4. [4] כן פסק באו”ח סי’ תרצו ס”ז. והמג”א סקט”ז כתב שישמע מגילה אחרי הקבורה.
  5. [5] באו”ח סי’ תרצ ס”ג לפסול בחסר תחילתה או סופה.
  6. [6] א
  7. [7] שמות רבה פרשה מו:א. וביפה תואר שם העיר שזה דלא כירושלמי שקלים פ”ו. ביאור המדרש – בלקו”ש חכ”ו, שיחה ג לפרשתנו. וש”נ לגמ’ נדרים כב ב.
  8. [8] סוטה ה א ובמהרש”א ובמהר”ץ חיות שם; תורה אור ד”ה וסוס (צא ד) וד”ה ויקח (קיט ג).
  9. [9] של”ה שעא א.
  10. [10]  שוע”ר סי’ שסו סי”ג; סי’ תקכז סי”ז.

Discussion

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package