Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- After having eaten some cake and some fruit of the ‘Seven Kinds’, I said the ‘After-Brocho’, but I forgot to mention the fruit. Do I have to repeat?[1]
- When purchasing a home, one should affix Mezuzos immediately; for rented premises, we have grace until 30 days. What about a leasehold?[2]
- I know that I cannot use my Maaser money to buy a Mezuzah for my door, because I am duty-bound to affix a Mezuzah. But if I choose to purchase a better-quality Mezuzah, may I use Maaser money to cover the difference?[3]
- I’m a little behind the Minyan; the Chazan is about to start the Repetition just as I’m ready to recite my own Shmone Esrei. Is it preferable that I wait until after answering Kedusha, or should I start together with the Chazan?[4]
- ‘Feedback’ on whether snacking before feeding animals is allowed:[5]
- A Mikvah has a siphon to empty the water when necessary. Is one allowed to have a tap to control the outflow of the siphon?[6]
- Our 10th man went missing during Krias haTorah. We merged Maftir with Shvi’i and the Haftorah was recited without its Brochos. Were we supposed to say Kaddish?[7]
- May ‘letters’ in a Sefer Torah be ‘sold’ to non-Jews?[8]
- I tend to stay a few hours daily in Shul, partly learning but also doing mundane stuff: making some calls (work, family) etc. Is it perfectly OK to do this in the Shul or should I better move to the women’s section, or even find another place outside the Shul?[9]
- Under the Chuppah, once the Kesuba is read, the Chosson hands it over to the Kalloh. Do the witnesses have to see this transfer?[10]
To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.
[1] ראה פסקי תשובות סי’ רח ס”ק יט:ב.
[2] בס’ פתחי שערים (סי’ רפו ס”ק רסו) נוטה לחייב מיד.
[3] פסקים ותשובות יו”ד סי’ רמט ס”ק לא.
[4] שוע”ר סי’ קט ס”ג.
[5] הדיוק בין ‘לאכול’ או ‘לטעום’ – בהערה בלקוטי תורה ויקרא מט ב. לקו”ש לז ע’ 73 הע’ 10. תורת מנחם כרך מ ע’ 298.
[6] בס’ פתחי מקואות פ”ח הע’ יז מביא פקפוק בזה. האופן מומלץ נעתק מס’ מבנה מקואות (נספח לסוף ס’ פתחי מקואות).
[7] שערי אפרים שער ז סל”ח. וראה נתיבים בשדה השליחות ח”ב ע’ 50 הע’ 11.
[8] מנהג קניית אות בס”ת נתבאר בלקו”ש חכ”ד פ’ וילך. משמע שזו נתינה לצבור, לא בעלות אישית. מילוי אותיות ע”י מח”ש – נטעי גבריאל – הכנסת ס”ת פי”ד ס”ב-ג.
[9] ראה פסקי תשובות סי’ קנא סק”ו.
[10] כן סתם בס’ הנשואין כהלכתם פי”ח סס”ב בשם התשב”ץ ח”ג סי’ שא. ב’סדר קידושין ונישואין – ומדריך מפורט’ (פרקש) פ”י ס”ב מביא מנהג מסירת הכתובה מן החתן לכלה לעיני העדים. ובהערה הביא שרבים אינם חוששים לזה.
בענין קדושת עזרת נשים, יש להעיר מאגרות קודש כ”ק אדמו”ר מוהרש”ב נ”ע ח”ה אגרת א’קט (נדפס גם בשו” ת תורת שלום סימן ט’ ע’ כ”ה