Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including rolling up a beard on Shabbos, burning challa dough on a stovetop, bowing on granite, and putting cholent up after licht bentchen.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- After lighting candles for Shabbos, my wife realized that the hot food was not on the hotplate. Was she permitted to place the food there before nightfall? [1]
- Sefer Haminhogim-Chabad states that when we kneel and bow down on RH & YK, if the floor is wooden, we aren’t particular to have a cloth beneath us. What about granite or marble floors?[2]
- On a fast-day, in the silent Amidah we include Aneinu in the brocho שומע תפלה, whereas the Chazan recites it as a separate brocho – between Go’eil Yisroel and Refoeinu. If he forgot there, he should incorporate it in שומע תפלה. If he forgot there too, he says it after שים שלום. Does he conclude it with ברוך אתה ה’? [3]
- At Netilas Yodayim, need one be able to see the Challos or the table they are on? [4]
- A Jew wishes to buy an apartment on a site which reputedly was once a non-Jewish cemetery. He is not a Kohen. Is there a reason for him not to buy there? [5]
- May a man roll up his beard on Shabbos? What about walking in the street on Shabbos while wearing a clip to hold the rolled-up beard in place?[6]
- I burn my piece of Challoh-dough – wrapped in foil – on top of the stove. I recently read that this makes my stove Treif. Instead, he advises to pour bleach over it and throw it in the garbage (which gets burned anyway). What are your thoughts on that? [7]
- I was chazan for Shacharis. At ישתבח I didn’t see ten males present, so I went thru straight into Yoitzeir Oir. Someone then alerted me that there was a 10th man present. So, before המאיר לארץ I said Kaddish & Borchu. Was that the right decision? [8]
- Feedback on gap at end of Shema in Tefilin; Ketores before Mincha-Gedola:
To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.
- [1] לכאורה זה דומה להטמנת חמין – דמותר בין השמשות (שוע”ר סי’ רסא ס”ב). ומ”מ, מכיון שהדליקה נרות הוי כקיבלה עלי’ עיצומו של יום, דאסור גם באיסור שבות – ראה קו”א לסי’ רסא סק”ג סוד”ה ומ”ש בתשובת חכם צבי, בשם הר”ן לשיטת בה”ג; קצות השלחן סי’ עו הע’ יא. וע”ע קצור הלכות סי’ רסג הע’ 41; פסקי תשובות סי’ רסא אות ח
- [2] הובא בשם הרב אלישיב להחמיר ב’גראניט’. ובשו”ת שבט הלוי (ח”א סי’ כג) הורה להחמיר באבן-שיש – ראה פסקי תשובות סי’ קלא אות כז.
- [3] בסימן קיט סק”ז הביא המגן אברהם משו”ת מהרש”ל סי’ סג לברך אותה ברכה בפני עצמה. בב”ח שם סוף הסימן משמע שלא יחתום, וכ”כ דרך החיים לג אות נד, ואחריו נקט הקצש”ע סי’ כ ס”ח. ובנתיב החיים לדה”ח שם העיר שלפי אדה”ז יחתום הברכה. וכ”כ בלוח כולל חב”ד. בב”ח שם ציין ללשון השו”ע סי’ תקסה ס”ב. אלא דנראה דשם מיירי ביחיד, ראה בטור שם.
- [4] ראה שוע”ר סי’ קסו: א) שלא להפסיק כלל שלא לצורך; ב) לצורך, אבל לא לצורך אכילה: שיעור הילוך כ”ב אמה; ג) לצורך אכילה – אפילו יותר מזה. לענין יציאה מחדר לחדר לצורך אכילה – ראה סדור רבנו הזקן עם ציונים מקורות והערות ע’ תשלז.
- [5] ראה שו”ת משנה הלכות חט”ז סי’ קלג – אל הר”ב אברלנדר נ”י, שליח בבודאפעשט, שם מתיר הבני’ במקום שהי’ בית קברות של נכרים, בתנאי שעירי’ יחרשו המקום בטרם יעבור המקום לידי היהודי. וכל שכן שיש להתיר בנדו”ד, שגם ספק אם מקום זה הי’ בית קברות.
- [6] בקצות השלחן [ח”ח מא, א-ב] נוטה לאסור הגלגול עצמו, משום בונה. ומקיל כי אינו שייך לרוב בנ”א. ואח”כ דן לגבי השפילקע, שמכיון שאינו רגיל לרוב בנ”א, א”כ אין להוציאו לרה”ר. המקילים – פסקי תשובות סי’ שא אות ל”א.
- [7] ראה שוע”ר סי’ תקו ס”ט; ‘הכשרות’ פי”ד סכ”ב.
- [8] שאלה דומה מופיעה בס’ שגיאות מי יבין ח”א סו”ס ט: ש”ץ שאמר ‘ברכו’ תיכף אחר ‘ישתבח’.
Would it be possible to post Dayan Raskins shiurim on 24six? It’s all I have access to and I’d love to hear the shiurim.
Thanks.