Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- In some sources, we learn that Yerushalayim wasn’t distributed amongst the Twelve Tribes. Yet we also learn that the Mizbeiach had to be in the territory of Binyomin (to the degree that one corner of the Mizbeiach was missing because that area was in the land of Yehudah). Can these sources be reconciled?[1]
- Whilst putting on Tefillin, I hear Kaddish being recited. Do I respond?[2]
- When attending a recent funeral, I was advised not to visit the graves of relatives that are buried in the same cemetery. What is the reason for this?[3]
- The Haftorah read last Shabbos was מחר חודש, not the Haftorah of Acharei per se. Some Poskim rule that therefore the Haftorah of Acharei should be read on this Shabbos. What is Chabad minhag?[4]
- At which point in Musaf should the Kohanim move to wash their hands before Duchenen?[5]
- The omission of Tachanun in the house of an ovel r.l., does that apply even without a minyan?[6]
- At a Bris, the Mohel didn’t hear the father properly and gave a different name. Is the boy stuck with the Mohel’s naming?[7]
- Does נטע רבעי apply outside of Eretz Yisroel?[8]
- For Netilas Yodayim in the morning (2nd time) we dry our hands and then say the brocho; when washing for bread we say the brocho before drying. Why the dif.?[9]
- In last week’s Shiur mention was made of purchasing a disused church. Doesn’t the purchase entail provision of funding for Avodah Zoroh?[10]
To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.
[1] פירוש ר’ יוסף בכור שור, דברים יד, יד. וע”ע יומא יב א.
[2] סדור אדה”ז הלכות תפילין. וראה קצש”ע סי’ י ס”ח. אג”ק כ”ק אדמו”ר מוהריי”צ נ”ע חי”ג ע’ רפט (לר”א בארוך הי”ד, מיום יז מנ”א ת”ש). מכ”ק אדמו”ר זי”ע חט”ו ע’ קפה (לרא”צ כהן).
[3] דברי תורה מהרה”ק ממונקאטש מהדורה ו אות ח. וראה ‘מדריך’ של הרב גרליק נ”י ע’ 86 (אודות הליכה ל’אוהל’ אחרי לוי’ ר”ל.
[4] הגהות רעק”א לסי’ תכח. בלוח כולל חב”ד: לקרוא ההפטרה של קדושים. וכן נהג כ”ק אדמו”ר זי”ע בשנת תשל”ח, שהפטיר ב’הלדרוש’. וראה ס’ בין פסח לשבועות פ”ד הערה נ, ובארוכה בקובצים: ‘אור ישראל’ גליון נב; ‘בית אהרן וישראל’ גליון קעב.
[5] בספר כתר כהונה (ריפמאן) ע’ 30 מביא מנהג שעוקרים הכהנים והלויים כשאומר הש”ץ “והשב כהנים לעבודת ולויים..”.
[6] פסקי תשובות סי’ קלא ס”ק טז.
[7] פסקים ותשובות יו”ד סי’ רסה הע’ 91.
[8] שו”ע יו”ד סי’ רצד ס”ז ובש”ך שם.
[9] עוד יוסף חי, שנה א תולדות ס”ז; ליקוטי דיבורים ליקוט כג ע’ 896.
[10] שו”ע יו”ד סי’ קמג ס”ג, ש”ך שם סק”ז.
Discussion
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.