Watch: Panorama of Halacha

Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. At the beginning of the Sedra, Rashi says that there was a total of thirteen commodities donated for the building of the Mishkon. Actually, the Torah lists fifteen materials. Which two are dropped by Rashi?[1]
  2. When burning Challoh, must it be burnt to a cinder?[2]
  3. One who wakes up during the night and will learn Torah, but intends to go back to sleep before arising for the day ahead, what should he do re. the Morning Brochos?[3]
  4. On Shabbos morning, may I place cold borekas or kugel on the hotplate?[4]
  5. What is the source for the one called up to the Torah to kiss the Sefer Torah – via a cloth – at the beginning and end the reading?[5]
  6. May we buy flowers grown in Eretz Yisroel during the year of Shemita? Do flowers have קדושת שביעית?[6]
  7. At the end of the Morning Brochos, the Chabad Sidur includes ובין איש לאשתו. The original Mishna (Peah 1:1) doesn’t have it, nor is it Nusach Ashkenaz.[7]
  8. Another difference: ובנעימה קדושה or ובנעימה. קדושה כולם עונים באימה… Different. [8]
  9. Adar 1 & 2: regarding birthdays and yahrzeits:[9]
  10. May ‘letters’ in a Sefer Torah be ‘sold’ to non-Jews?[10]
  11. Feedback on the transfer of the Kesuba from Chosson to Kalloh.[11]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.


[1]  ראה לקוטי שיחות חט”ז ע’ 292; אור התורה פ’ תרומה; הגהות הסדור של כ”ק אדמו”ר הרש”ב נ”ע.

[2]  רמ”א יו”ד סו”ס שכב; שוע”ר סי’ תקו ס”ט. במטה אפרים סי’ תרכה ס”ח כתב שיש לשרוף החלה מיד.

[3]  ברכת על נטילת ידים – שוע”ר מהדו”ק סי’ ד סי”ד; אלוקי, נשמה – סי’ ו ס”ח; ברכות השחר – סי’ מז ס”ט; ברכת התורה – שם ס”ז.

[4]  שבת כהלכה ח”א פ”י סי”ד: אג”מ מקיל, כי אינו דרך בישול. שאר פוסקים מחמירים. הרי”פ מתיר רק לצורך – בקדירה הפוכה.

[5]  שערי אפרים שער ד ס”ג. וראה בארוכה חקרי מנהגים ח”א סי’ כח.

[6]  מדריך שמיטה לצרכן.

[7] הוא נוסח ספרד עתיק. ומשלים למנין י (סדור של”ה).

[8]  שני האופנים באבודרהם.

[9] קצור שלחן ערוך סימן טו ס”ב; סימן רכא ס”ג.

[10] שו”ת עטרת פז ח”ד יו”ד סי’ יב.

[11] נאמר לי שכמה רבני חב”ד מדייקים שהחתן לא יתן הכתובה ישירות לידי הכלה.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

advertise package