Watch: Panorama of Halacha

Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Before Shmone Esrei, we rise when saying תהלות לא-ל עליון. Why at that point?[1]
  2. What is the Brocho for ‘Ezekiel Bread’?[2]
  3. A patio-door made up of several doorways – does each one need a Mezuzah?[3]
  4. Do old Mezuza-cases need to be placed in ‘sheimos’?[4]
  5. For the burial of ‘Sheimos’, may one use bio-degradable sacks?[5]
  6. We’re on holiday and we need to Toivel some new utensils. May we do so in a local stream?[6]
  7. For immersing utensils, does the Mikva have to contain 40 Seah?[7]
  8. I prepare a batch of dough, enough to take Challoh. But I wish to freeze half of the dough, to bake at a future date. Should I separate Challoh with a brocho?[8]
  9. Someone who is a chiyuv arrived late to Shul. He wishes to take over the Omud after Shmone Esrei. Is it okay to do the switchover during Tachanun or should he wait until after Tachanun and the Kaddish thereafter?[9] Either way: Does Chazan #1 take 3 steps back?[10]
  10. Follow-on about placing raw chicken in the oven on Erev Shabbos:[11]
  11. Should books written by Chaim Walder be disposed of?
  12. Why was מכת בכורות at midnight?[12]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.


[1]  המקור במנהגי מהרי”ל – כי אז פותח הש”ץ בקול, הובא בדרכי משה סי’ צ”ג וצ”ה.

בקצור שו”ע (סי’ יח ס”ב) חידש לצעוד ג’ פסיעות לאחוריו כאן. כ”ק אדמו”ר זי”ע עשה כן כשלא היה ש”ץ. כשהי’ ש”ץ צעד לאחוריו בין גאולה לתפלה. והוא כדברי התהלה לדוד סי’ קיא סק”א – שאין בזה משום הפסק.

[2] יחזקאל ד, ט. בשו”ת אגרות משה (ח”ד מ”ו) דן בנבט חטה. כאן נעשה לחם, והוי ‘המוציא’.

[3] שו”ע יו”ד סי’ רפו סכ”א; ערוך השלחן שם סמ”ה; חובת הדר פ”ז סי”ט. אבל בשכל טוב סי’ רפו ס”ק רסב חוכך להחמיר. 

[4] שו”ע או”ח סי’ קנד ס”ג.

[5] ספר גנזי הקודש פט”ו.

[6] רמ”א ביו”ד סי’ רא ס”ב.

[7]  שו”ע יו”ד סי’ קכ ס”א.

[8]  שו”ע יו”ד סי’ שכו ס”ב. לקט העומר (רי”י בלוי ז”ל) פ”ז ס”ג. דלא כהמעדני מלך המובא בפתחי תשובה יו”ד שם סוסק”ג.

[9]  רמ”א יו”ד סי’ שעו.

[10] אשכבתא דרבי ע’ 56.

[11]  בשוע”ר סי’ רנד ס”ב מבואר שחתיכות של בשר גדי ועוף מותר לצלותם מערב שבת בתוך תנור מכוסה, כי הרוח מזיק לבשר, ע”כ. לענ”ד זה לא שייך בנדו”ד, כי הרוח אינו מזיק. אם הגיע לחצי בישולו – מותר לשהות בלא גרו”ק ( ).

[12]  ראה באופן אחר – בעומק יותר – בלקוטי שיחות ח”ג שיחה לפרשת בא.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

advertise package