Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- The clouds prevented us from reciting Kiddush Levono before the official cut-off point (Motzei Shabbos). But you allowed reciting it on Sunday night. Please explain: [1]
- Question following on from discussion about the Morning Brochos: I rise well before dawn. Should I be saying the Brocho about the rooster? [2]
- At a wedding meal I bentshed alone, and then the whole party made Zimun to bentsh. Do I respond “ברוך . . שאכלנו…”, or have I already forfeited that opportunity? [3]
- A second marriage wedding has Sheva Brochos only on the day of the wedding. What if the Chupah was during the day, but the meal ended after nightfall? [4]
- I have company Friday night. May I place raw chicken in the oven, and only open the oven two hours later? [5]
- If some lights in Shul are off, may we ask the non-Jewish security guard – indirectly – to switch them on? Is this only permitted when it is a communal need? [6]
- At Kiddush, is it essential for everyone to have a sip of the wine? [7]
- Why do we use a braided candle for Havdoloh? Is a double-wick candle just as good? [8]
- May I leave my child with a non-Jewish babysitter? [9] Do I have to be concerned about the meat and wine in the house? [10]
- Feedback re. naming of a miscarried unborn foetus ר”ל.
To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.
[1] סנהדרין מא ב; שו”ע או”ח סי’ תכו ס”ג; חמרא וחיי לסנהדרין שם; רשימת הרב לנדא.
[2] בסדור אדה”ז משמע שמברך אז רק אם נתחייב בברכה זו. משא”כ לאחר עלות השחר, שסומך על מנהג העולם.
[3] ראה שוע”ר סי’ קצד ס”א; כף החיים שם סק”ה.
[4] חכמת אדם כלל קכט ס”ד, והוא המקור של קצור שו”ע סי’ קמט ס”ד.
[5] בתנור לא שייך לעשות גרוף וקטום. היתר בשר חי (רנג ס”ח) הוא לפי שלא ייגמר בישולו עד מחר, והוי היסח הדעת. גם: א) אולי בשר עוף מתבשל יותר מהר; ב) כשמניחה העוף בתנור לפני הדלקת נרות, הרי עד השקיעה כבר בשלה קצת.
[6] שוע”ר סי’ רעו ס”ח. אם יש קצת אור מכבר – מותר ליהנות מהתוספת (שש”כ פ”ל ס”ז.
[7] שוע”ר סי’ רעא סכ”ט. סי’ קצ ס”ה.
[8] שוע”ר סי’ רחצ ס”ד. מהסיפא נראה דשפיר דמי.
[9] נטעי גבריאל – יחוד פרק נא סי”א.
[10] ראה נתיבים בשדה השליחות ח”ג ריש פ”ז (ע’ 44 ואילך).
Discussion
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.