Watch: Panorama of Halacha

Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. In the beginning of Parshas Pinchos, the letter ו in the word שלום should be split. In our Sefer Torah it isn’t split. May we continue to use it until seen to by a Sofer? [1]
  2. Where we live there is no Jewish bakery. Until now I have been visiting the non-Jewish bakery and lighting the fire. They now sell frozen, partly-baked loaves. If I bake these at home, is it Pas Yisroel? [2]
  3. I lein in two Shuls. In order to gain time, may I leave my first Shul before the Sefer Torah is returned to the Oron hakodesh? [3]
  4. Our Shul now has a new Bima. What should we do with the old Bima? [4]
  5. A Mohel performed a Bris on Shabbos. A few years later he was informed that the baby had been born by Caesarian section. If so, the Bris shouldn’t have been done on Shabbos. What should be done now? [5]
  6. On Erev Shabbos I see Minyonim for Mincha that start after Shkiyah. Is that okay? [6]
  7. Essential oils are used in aromatherapy. One of the ways to use them is by putting a few drops of oil into water in a diffuser which creates vapour with the smell. The oils are real oils extracted from plants and herbs. Would we have to make borei minei besamim when we turn on the diffuser and smell the vapour? [7]
  8. Why don’t we repeat the last three words of Shema in Rabeinu Tam  tefillin? [8]
  9. Do women also repeat these three words when saying Shema? [9]
  10. Is there an issue for male and female siblings to share the same first name? [10]

[1]  מאיר עיני סופרים סימן יד סעיף כ.

[2] שו”ע יו”ד סי’ קיב סי”ב. 

[3]  שו”ע או”ח סי’ קמט ס”א וברמ”א.

[4] שו”ע או”ח סי’ קנד ס”ד, ובפסקי תשובות שם.

[5]  אין למול יוצא דופן בשבת – יו”ד סי’ רסו ס”י, אחרי פלוגתא דאמוראי בשבת קלה ב. משנה שבת קלז א בטעה בין שני תינוקות. “טעה בדבר מצוה ועשה מצוה”. ג’ שיטות בגמרא: א) מל של ששי בשבת, לכו”ע פטור; ב) בהנ”ל היינו דאיפלגו תנאי; ג) הפטור הוא דוקא כשיש תינוק למול בשבת “שניתנה שבת לדחות אצל זה”, וכוותייהו פסק הרמב”ם הל’ שגגות פ”ב ה”ח. זה לא יועיל בנדו”ד, שלא ניתנה לדחות. ודומה לשוחט פסח ונמצא טריפה גלוי’ “שהיה לו לבדוק ואח”כ ישחוט” (רמב”ם שם ה”י). דין כפרה על חילול שבת בשוגג – בשוע”ר סי’ שלד סכ”ח.

[6] לכתחלה אנו מדייקים להתפלל מנחה לפני השקיעה. אלא שלמאחר כתב אדה”ז (בסדר הכנסת שבת) שאין למחות בידם. בשש”כ כתב שבזה מבטלים מצות תוספת שבת. וראה דברינו בנתיבים בשדה השליחות ח”ב סימן ה (ע’ 212 ואילך).

[7]  ראה סדר ברכת הנהנין פי”א סי”א.

[8]  לוח ‘היום יום’ המבואר, י”ז אייר.

[9] שו”ת מנחת אלעזר ח”ב סי’ כח.

[10] פתחי תשובה יו”ד סי’ קטז בשם שו”ת אדני פז.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

advertise package