Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- Feedback on using חמר מדינה for Kiddush on Friday night: [1]
- Feedback on discussion of the Hebrew vowels: [2]
- At Maariv, the 10th man left during Shmoneh Esrei. Do we say the later Kaddish? [3]
- Can we count in for Minyan a man who’s married to a non-Jewess? [4]
- Can we count in for Minyan a man who was baptised (in order to marry to a non-Jewess)? [5]
- We won’t give an Aliya to two brothers consecutively, nor to a father and son, and not even to a grandfather followed by his son’s son. What about his daughter’s son? [6]
- When is the earliest that one could say a brocho for a Tallis? [7]
- Does a bread-bin need to be toivelled? [8]
- I use a crock-pot for Cholent. When it is off the base, may I stir it? [9]
- The instructions in a Chanukah leaflet included that on Friday afternoon, the flames have to last for 1½ hours. Where does that figure come from? [10]
- I happened to be present when a Minyan was saying Kedusha for Mincha after I had already davened Maariv. Do I join in and answer Kedusha? [11]
[1] לשמע אוזן סיפורים מד ו-סג .
[2] פרדס רימונים (להרמ”ק) שער כח פ”א. התוועדויות תשמ”ב ח”ד ע’ 2121 ואילך, שם ע’ 2194 ואילך.
[3] שוע”ר סי’ נה ס”ד. וכ”כ משנה ברורה שם ס”ק כב, ובשעה”צ כתב דהיינו דלא בהחיי אדם [כלל ל ס”ב].
[4] ספר ‘ומקרב בימין’ ח”א סו”ס ב. וראה גם דברי הגרש”ז אויערבך זצ”ל שהובאו במשנ”ב מהדורת דרשו סי’ נה מס’ 58.
[5] משנה ברורה סי’ נה ס”ק מו.
[6] שו”ע או”ח סי’ קמא ס”ו; משנ”ב שם ס”ק יט; פסקי תשובות שם ס”ק ד; שערי אפרים שער א סל”א.
[7] שוע”ר סי’ יח ס”ו.
[8] שו”ע יו”ד סי’ קכ ס”א; ס’ טבילת כלים פ”א סעיף ???.
[9] בשוע”ר סי’ שיח ס”ל מביא דעה להחמיר, אע”פ שהעיקר להקל. במשנה ברורה ס”ק קטו סתם להקל. אבל בס”ק קיז הביא הסברא להחמיר.
[10] ראה שו”ע או”ח סי’ תערב ס”א; פרי חדש שם; ספר המנהגים-חב”ד ע’ 71.
[11] ראה שיחת כ”ק אדמו”ר זי”ע בניחומי אבלים להאדמ”ר מבאבאוו זצ”ל.
Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.