New on Anash.org: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- Extra circuits in the Kesher of the Rebbe’s Tefillin shel Rosh:
- Why do we recite למנצח בנגינות before Bentsching (when Tachnun is said)?
- Our cleaning lady took out of the fridge a bag containing a started bottle of uncooked wine. May we drink the wine? Use it for Kiddush? [1]
- Collapsible cup for netilas yodayim and Kiddush: [2]
- Six Jewish girls with a non-Jewish male driver. Some driving may also take place at night, passing through quiet roads and forests. Is it an issue of Yichud? Do we need to employ a second driver? [3]
- Glasses lenses that fell out their frames on Shabbos, are they Muktzah? [4]
- Does footwear called Uggs need to be checked for Shatnez?
- What should be done with a Bible printed by Notzrim?
- The general Chabad minhag is to use wine for Kiddush rather than grape juice. What’s the reason for this? [5]
- In other Chassidishe communities, they are particular to add water to the wine for Kiddush. Why do they do so and why is this not followed in Chabad? [6]
- A Chuppah was held on Tuesday afternoon: Do the seven days of celebration end Monday at sunset or on Tuesday morning? [7]
[1] בשו”ע יו”ד ר”ס קכה מבואר שיין נאסר רק אם הנכרי שכשך. אבל ודאי שהיין נפגם בגלל ראיית הנכרי. במקור בשל”ה אינו מבחין בין קידוש לשאר שתיי’, אבל יש שכן הבחינו בכך. ראה נתיבים בשדה השליחות ח”א ע’ פא-ב.
[2] בפסקי תשובות סי’ קנט ס”ג הביא שהוא כשר.
[3] ראה נטעי גבריאל – יחוד פמ”ד סי”ב.
[4] ראה שוע”ר סי’ שח סמ”ז. שמירת שבת כהלכתה פט”ו ספ”ב מבחין בין דרכו ברפיון או לא. אבל בשוע”ר סי’ שיג סט”ו כתב שלא להבחין בין ציר אמצעי לציר תחתון ועליון. ובכל זאת, אולי יש להבחין בין מסגרת של מתכת לשל פלסטיק.
[5] ראה שוע”ר סי’ ערב ס”ה. וראה דברינו בנתיבים בשדה השליחות ח”א סי’ י (ע’ רכה ואילך).
[6] ראה שוע”ר סי’ קפג ס”ג; שם סי’ ערב ס”ז. קצור הלכות, שם הע’ 14.
[7] ראה שערי תשובה או”ח סי’ קלא ד”ה לחופה.
Why do we recite למנצח בנגינות before Bentsching (when Tachnun is said)?
origins? just Chabad?
It’s brought in כתבי האריז״ל to say למנצח ואח״כ אברכה to remove the סטרא אחרא from the table.