Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- Newly-discovered manuscript of the Rebbe’s father: [1]
- Feedback on the Kohanim’s recital of Shma in Lishkas haGozis: [2]
- In some communities, the cup of wine is placed upon the hands of the one who will lead the bentsching. Some explanation: [3]
- Can a boy under Bar mitzvah use his own Arba Minim for Mivtzoim? [4]
- I have a mug that has a picture that becomes visible when filled with hot liquid. May it be used on Shabbos? What if the mug just changes color? [5]
- After Hallel on Rosh Chodesh, we say 3 times the verse ואברהם זקן followed by זבדי’ ישמרני. What’s the reason for this? [6]
- Feedback on Spaghetti Bolognaise: You said to say Mezonos (which usually “trumps” everything else) and to “ignore” the meat. How does that fit in with the ruling re. ice-cream cones: to ignore the cone and to say Shehakol on the ice-cream? [7]
- This brings to mind the question of cream-cake or cheese-cake, where the base is mezonos, but clearly the majority of the food is Shehakol: [8]
- Could you please re-visit the question: soup that contains vegetables and lokshen, which are clearly identifiable – which brocho? [9]
- Immersing new utensils in a sea-water canal: [10]
- When the Rebbe would come into Shul [downstairs], he would first touch the Paroches, but did not kiss it. Can you elaborate on this at all? [11]
- Feedback: Source for Minhag to light candles 25 minutes before sunset:
[1] אוצרות ליובאוויטש גליון 25 (כ’ מנ”א תשפ”א).
[2] ‘הפוסק’ שנה ה’ סימן תקצ (בחלק של חול, שיוכלו לישב, דלא לימרו שקראו מעומד דהלכתא כב”ש שבשחר צ”ל מעומד).
[3] שוע”ר סי’ קצב ס”ז. בזהר ח”ב קנז ב: “כוס של ברכה לא הוי אלא בתלתא, בגין דהא מרזא דתלת אבהן קא מתברכא . . כוס של ברכה איצטריך למיהב ליה בימינא ובשמאלא ולקבלא ליה בין תרווייהו, בגין דאתיהיב בין ימינא לשמאלא”. והיינו “מקבלו בשתי ידיו” (ברכות נא א; שוע”ר ר”ס קפג). והיעב”ץ בסדורו כתב דלישנא דגמרא לא משמע הכי, וגם בלשון הזהר אינו מוכרח. ומחלק שם בין אורח לבעה”ב. בסדור צלותא דאברהם כתב שלא נהגו רבותיו לקבל הכוס מזולתם. ומנהג בית הרב (‘לקוטי טעמים ומנהגים’ להגש”פ): “לוקחה בימינו, מוסרו לשמאלו, מעמידו, דרך הורדה מלמעלה למטה, על כף ידו הימנית…”. שבזה מקיים דין “מקבלו בשתי ידיו”.
[4] ראה דברינו בקובץ ‘הערות וביאורים’ גליון א’קפה.
[5] איסור כתב שאינו מתקיים – שוע”ר סי’ שמ ס”ו. וראה פסקי תשובות סי’ שכ סעיף כח.
[6] משנת חסידים מסכת ראש חודש סוף פ”ב.
[7] שם הגלידה עיקר, כאן הלוקשן עיקר. הבדל בין גביע מתוק או סתם – פסקי תשובות סוף סימן ריב.
[8] עוגת-גבינה נאפה עם הגבינה – ברכתה מזונות. עוגת-קצפת, שה’שהכל’ היא כמות ניכרת – ב’ ברכות (שם. הר”א אלשוילי).
[9] סדר ברכת הנהנין פ”ז הי”ב ואילך.
[10] שו”ע יו”ד סי’ רא ס”ה: מי הים מטהרים בזוחלים.
[11] בשו”ע יו”ד ר”ס רפה כתוב להניח היד על המזוזה. במלקטים (שכל טוב ס”ק מה) האריכו בדיעות אם לנשק או לא.
Discussion
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.