Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- At Yachatz, the larger part is put aside for Afikoman, “because it’s an important mitzvah, for it is our substitute for the Korban Pesach” [1]. But isn’t the primary mitzva of Matzo more important?
- At Bedikas Chometz, should one switch off the electric lights? [2]
- We sell all our Chometz, but – this year – we retain Chometz for two Shabbos meals. Every year, we retain the Chometz to be burned. Are these retentions stipulated in the main document? [3]
- Could I use an Egg Matzoh for לחם משנה on Shabbos morning? [4]
- Shaking crumbs off a tablecloth in the wind on Shabbos: [5]
- Revisiting the question of mushrooms on Pesach: [6]
- Is there an objection to including wine in the sale of Chometz? [7]
- Our young family are staying with my parents for Yomtov, but over Chol haMoed we’ll be sleeping in an empty house. Must I do Bedikoh there? [8]
- It is customary to renew the Eruv every Erev Pesach. It is common to use Matzo for the Eruv. Our custom is to avoid eating Matzo from Purim. So how do we go about ‘decommissioning’ the existing Eruv?
- A visitor to Shul on Shabbos gives the Rabbi a hand-written pledge. Assuming that it was written on Shabbos, may this note be benefitted from? [9]
- Q. Our family is celebrating Shabbos Sheva Brochos at a retreat, where we don’t expect new faces. Do we say Sheva Brochos at Seuda Shlishis?[10] Is the wine drunk right after Bentsching, before Havdolo? [11] If the cup of wine kept until after Havdolo, should the one who led Bentsching be saying Havdolo? [12]
[1] שו”ע אדה”ז סי’ תעג סל”ה.
[2] ראה נטעי גבריאל – פסח פי”ז סי”ב שאין צריך לכבות.
[3] הרגיש בזה החתם סופר בהגהות השו”ע סי’ תמח, וכתב לתת לזולתו במתנה על מנת להחזיר טרם המכירה, ע”כ. אך אם הזוכה יעבירנו לביתו, הרי גם חמצו נכללת במכירה? בס’ סדר מכירת חמץ כהלכתו פ”ד הע’ לג הביא שיש שכתבו לפרט בשטר שאינו מוכר הפתיתים. ויש שהתנגדו לכך. אכן בשוע”ר סי’ תמח סי”ג כ’ שאם הישראל חותם החמץ בטלה המכירה. א”כ י”ל שגילוי דעת מבטלת מכירת י’ הפירורים והחמץ שמשייר לשבת בשנה זו.
[4] קצות השלחן סי’ פב הע’ ה כתב לסמוך פת הבא בכיסנין ל’לחם משנה’.
[5] בשוע”ר סי’ תמד ס”ט כתב לנער המפה מפרורין הדקין. אבל הובא ממהרש”ם שלא לעשות כן ברוח, משום איסור זורה.
[6] במדריך של ה’כדתיא’ (ע’ ) כתוב שזו רק בעי’ לגבי הגדלים בתוך הפסח. וכ”כ להתיר בשו”ת שבט הלוי ח”ח סי’ קיד, “אם לא לזהירות והרחקה בעלמא”.
[7] ראה שו”ע יו”ד סי’ קלא ס”ב, ובכ”מ. וראה גם פסקי תשובות סימן תמח ס”ק יג ובהע’ 68 שם.
בנטעי גבריאל הביא שיש שהצריכו לקבוע המזוזה מחדש אחרי הפסח. ונדחו דבריהם.
[8] ראה שוע”ר סי’ תלז.
[9] ראה שוע”ר ר”ס שיח; שם סימן תקג קו”א סק”ב; סי’ רנג סעיף כד.
[10] בקצש”ע סי’ קמט ס”ה פסק שצריך פנים חדשות, אם לא שהחתן דורש.
[11] שלחן מנחם כרך ו סימן מט, דלא כמו שכתבתי בסימן כח של המילואים לסדור רבנו הזקן עם ציונים מקורות והערות.
[12] קצות השלחן סוף סי’ צד.
Discussion
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.