Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- To recite עלינו with the Minyan that is ahead of oneself: [1]
- May one lay Tefilin with visitors to a cemetery, at a distance from the graves? [2]
- On Shabbos, a non-Jew asks to borrow my jump-start equipment. May I show him where the appliance is, and may I direct him how to use it? [3]
- Is there a permissible way to bathe parts of one’s body on Yom tov? [4]
- I know that there is a preference to burn one’s nails that have been trimmed. What if that would entail a delay? [5]
- Our block of flats has a communal bin. The weekly collection is Thursday AM. May we place Chometz waste in that bin Thursday PM or later? [6]
- May I leave a suet cake in my garden over Pesach, for birds to feed on?
- Our pet chickens feed on grain. What should we do for Pesach? [7]
- May one give a Pesach Matzo to a non-Jew? [8]
- When should UK citizens change their clocks when it’s during Yom Tov?
- The prevalent practice in Chabad is that on Pesach we only use fruit and vegetables that are peeled. What about peeling mushrooms?
- An exception to the above is the lettuce used at the Seder. How about using the inner leaves of a head of lettuce during the rest of Pesach?
- May one drink wine or grape juice on Erev Pesach? [9]
- May our non-Jewish staff set the tables on Shabbos in preparation for our communal Seder on Motzei Shabbos? [10]
- Are we particular to avoid selling real Chometz? [11]
[1] שלחן מנחם ח”א ע’ ערב. אשל אברהם תנינא סי’ נד.
[2] בשו”ע יו”ד סי’ שסז ס”ב מפורש שאסור בבית הקברות. וראה הטעם בשו”ע אדה”ז או”ח סי’ עא ס”ו [לענין ק”ש], שהוא מחשש שיתקרב כו’. אבל כשיש הבדלה של מחיצה, וכ”ש בתוך חדר שאין שם מת, נראה דמותר.
[3] בשוע”ר סי’ רמו ס”ה מקיל בשאלה – כשיש עירוב. י”ל בנדו”ד גם בלא”ה נראה שעושה לעצמו. בשוע”ר סי’ שז סל”ה מתיר לומר לגוי “עשה מלאכתך”. אך שם אוסר בכלי של ישראל, שלא יתראה כשלוחו. נראה דשאני נדו”ד שהנכרי בא לבקש מעצמו.
[4] שוע”ר סי’ תקיא ס”א.
[5] שוע”ר סי’ רס ס”ב.
[6] שוע”ר סי’ תמה ס”ב.
[7] נט”ג פסח ח”א פרק נז סי”ח לא ניח”ל שהגוי מאכיל בע”ח הנמכרים מאכלי חמץ. וכ”כ פסקי תשובות (תשע”ט) סי’תמח אות מג. הרב בלומנקרנץ (תשע”ב ע’ 270) מקיל למכור האקווריום אם א”י לנקותו. וע”ע ‘סדר מכירת חמץ כהלכתו’ פ”ד סי”ב-י”ג.
[8] ט”ז או”ח סו”ס קסז, בשם הרקאנאטי.
[9] שוע”ר סימן תעא ס”ב.
[10] איסור ההכנה – רמ”א סי’ תרסז. ההיתר – פסקי תשובות סי’ תקג ציון 3. וראה נתיבים בשדה השליחות כרך ג ע’ 184 ואילך.
[11] אוצר מנהגי חב”ד ע’ פ.
Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.