Walking Past a Motion Sensor Light on Shabbos?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including motion sensor lights on Shabbos, milchig dish found in a fleishig dishwasher, and how men should light Shabbos candles.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. One who is unable to daven with a Minyan is encouraged to: a) daven at the same as the Minyan; b) daven in a Shul, even without a Minyan. If I have to choose between these two, which has priority? [1]
  2. Before a bris we invoke the presence of Eliyohu haNovi. Isn’t there something out of place with asking angels for assistance? [2]
  3. Some guidance about dwellings where movement-sensors switch on lights: [3]
  4. What’s the background to the two ways of wrapping the Tefillin straps: inwards or outwards? [4]
  5. Some drinks come in plastic sachets, at the top of which there is a circle to insert a straw. May these be used normally on Shabbos?[5]
  6. I found a milky dish in the meaty dishwasher; is the dish treif? [6]
  7. One who puts on a Tallis for Davening Shacharis; should he say a brocho of the Tallis Koton earlier on?[7]
  8. A woman is staying over Friday night in hospital with a child. Can she light Shabbos candles at home ‘on condition’ and then drive over; can she light at a home near the hospital; can someone light ‘her’ candles in another address?[8]
  9. Does a man lighting Shabbos candles cover his eyes whilst reciting the brocho?[9]
  10. Feedback on why ובא לציון isn’t said on Shabbos morning.[10]
  11. Feedback on the Rebbe’s Farbrengen being Seuda Shlishis:

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

  1. [1] ראה שוע”ר סי’ צ ס”י; פסקי תשובות של אות י.
  2. [2] ראה ‘עיון תפלה’ בסדור ‘אוצר התפלות’ ע’ 522. 
  3. [3] ראה שו”ת חשב האפוד ח”ג סי’ פא; שבט הלוי ח”ט סי’ סט (שניהם בחיישן שברחוב); פסקי תשובות סי’ רעז אות ז.
  4. [4] ראה ביאור הלכה סי’ כז ד”ה והמנהג; פסקי תשובות שם הע’ 41.
  5. [5] שבת כהלכה (פרקש) ח”ד פל”א סעיף קח (ע’ תקיט).
  6. [6] ראה ס’ פסקים ותשובות סי’ צה אות יח .
  7. [7] דיון על זה ב’התקשרות’ גליון תתא, ומסיק שאברך אינו מברך בכ”י על הט”ק. ב’יחידות’ של הרב חדקוב לפני חתונתו (תשורה – תשס”א (עטרת זקנים) ע’ 25) סיפר כ”ק אדמו”ר מוהריי”צ נ”ע “שאצלם היו נוהגים” להחליף בלילה לט”ק אחר. ב’כפר חב”ד’ נעתק: “שהמנהג אצלו הוא…”. במקור ניתן להבין דקאי בבחרותו, משא”כ בההעתקה.   
  8. [8] מבואר בשוע”ר סי’ רסג ס”ו-ז שחייבים שמישהו מקבל שבת עכ”פ “לאלתר” אחר ההדלקה, “פחות הרבה מרבע שעה”. מה תועלת הדלקתה שלא במקום אכילה? הוריתי שתברך על נר החשמל. 
  9. [9] ראה שוע”ר סי’ רסג ס”ז; קצות השלחן סי’ עד הע’ יט; נרות שבת כהלכה (ר”ג אוברלנדר); קונ’ דיני ומנהגי נש”ק פ”ד הע’ 8. 
  10. [10] תניא רבתי.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

advertise package