Trapping a Bee on Shabbos or Yom Tov?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including wristwatch on Yom Tov, Sushi for Eruv Tavshilin, half-cooked cholent at shkiah, and trapping a bee on Shabbos or Yom Tov.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Some further feedback re. wearing a wristwatch on Yomtov:[1]
  2. At an event I drank some wine. Later soup is served. Do I say a brocho for the soup?[2]
  3. Many of us are accustomed to light a special candle (or: 3 candles) for Shabbos Shuva. This year, Erev Shabbos Shuva is Rosh haShono. May one light the Shuva candle?[3]
  4. Is Sushi acceptable for Eruv Tavshilin?[4]
  5. May the Cholent for Shabbos Shuva be half-cooked at sunset?[5]
  6. Thinking ahead to Succos: May one trap a bee on Shabbos or Yomtov?[6]
  7. One who lived in Eretz Yisroel and emigrated to Chutz loOretz for legitimate reasons. What if/when those reasons no longer apply?[7]
  8. I Daven Shacharis at a small Ashkenaz minyan. Today, as they were to start Shmoine Esrei, I was holding at Oz Yoshir. Should I skip something?  Any other advice?[8]
  9. A Ger whose father was Jewish, would prefer being called to the Torah by his father’s name rather than “ben Avraham”, but will accept either Psak. What’s the din?[9]
  10. Having repositioned a Mezuza – due to Heker Tzir, should one say a brocho?[10]
  11. Feedback on the saga of the measure of flour needed for separating with a brocho?[11]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

[1] ספר השיחות תרפ”ט ע’ 38. זכרונות של סבי ע”ה משמע”צ תרפ”ח; שמח”ת תרצ”ב (העה”ת מונטריאל פג-פה); סיפור על ר”י כ”ץ; עם ר”מ הארליג (בית חיינו ה ע’ 448).  
[2] סדר ברכת הנהנין פ”א הכ”א. וראה קצות השלחן סי’ נג הע’ כז; שערי הברכה פי”ח הע’ לב.
[3] ראה שוע”ר סי’ רסא ס”ב; קצור שו”ע סי’ צח ס”א; מסגרת השלחן שם; ביאור הלכה סי’ תקיד ד”ה נר, וש”נ לשו”ת כתב סופר [או”ח סי’ סה]. אלא דאינהו מיירי ביו”ט עצמו ואילו נדו”ד הוא על סמך העירוב תבשילין. בס’ עירוב תבשילין הערוך (סי’ ג ס”ז) התיר להדליק נר יארצייט לשבת רק ע”י נכרי.
[4] ראה שוע”ר סי’ תקכז סי”א שצ”ל תבשיל שמלפתים בו את הפת.
[5] כ”כ להקל בפרי מגדים, וכדבריו נפסק בקשו”ע סי’ קב ס”ג ובמשנ”ב סי’ תקכז סק”ג. אבל אדה”ז לא הזכיר כלום מזה.
[6] ראה פסקי תשובות סי’ רטז אות יב ובהע’ 107 שם.
[7] ראה אנציקלופדי’ תלמודית כרך ב ע’ רכד.{לחפש בשיחות ק’ אודות תל’ הקבוצה, שהיתר “ללמוד תורה” שייך כל זמנם בחו”ל.}
[8] ראה שוע”ר סי’ נב. אין היתר דילוג בברכת קר”ש – ראה קצש”ע סי”ד ס”ז. אם יתפלל עם הש”ץ מלה במלה מצטרף לט’ עונים (אשי ישראל פט”ו ס”ד, בשם הגרש”ז אוירבך).
[9] ראה שו”ת מנחת יצחק ח”א סי’ קלו.
[10] בשו”ע
[11] בשנת תש”ג ותש”ד הופיע מטעם המל”ח לוח לתלמידים צעירים, כעין לוח ‘היום יום’. בלוח היו שאילות, והתשובות עליהן התפרסמו בירחון Talks & Tales. ביום כ”ה סיון תש”ד יש השאלה: “האם אתה איך מצות חלה מתקיימת בימינו?” ברם המענה הנוכחי אינו מופיע בירחון הנ”ל, וניתוסף על ידי המהדיר בשנת תשע”ג! (תודה להר”מ רוטנברג נ”י)

Discussion

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package