Pulling Out Teeth for Cosmetic Looks?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including brocho after harmful foods, dental implant from a cadaver, pulling out teeth for cosmetic reasons, and rolling one’s beard on Shabbos.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Feedback on saying a Brocho Acharona after eating harmful foods:[1]
  2. I understand that Kaddish is said by the sons of the deceased ר”ל during the 11 months after passing, to provide respite for the soul of the deceased. Why then do the sons say Kaddish on Shabbos too, when the souls have respite anyway? [2]
  3. I am saying Kaddish for my late uncle ע”ה. Since I daven slowly, I would like to daven ahead alone until Borchu, say קדיש דרבנן, and then go on with the brochos of Shema?[3]
  4. On Shabbos we don’t say Tachanun. What about the prayer said just before המפיל?[4]
  5. For the purpose of a dental implant, may one use a bone from a cadaver?[5]
  6. May one pull out teeth for aesthetic reasons? [6]
  7. Is there any issue with rolling or tucking one’s beard (according to Lubavitch minhogim), especially on a Shabbos after Mikveh? [7]
  8. What is the right way to heat up baby formula on Shabbos – either dry powder or liquid?[8]
  9. At Havdoloh we say the Brochoh on the wine. We then say two more brochos: on spices and on the flame. Is there a parallel to this, where we say a brochoh on wine etc, then say Brochos that do not “relate” to the wine – but are relevant to Havdoloh? [9]
  10. Is this week’s Haftoiro affected by the fact that last Shabbos we didn’t read the Haftoiroh of Vayakhel? [10]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

  1. [1]  בדין 
  2. [2] ראה שיחת ט’ טבת תשי”א, וש”נ לכתבי האריז”ל.
  3. [3]  ראה שוע”ר סי’ נד ס”ג.
  4. [4] ראה מאמר הר”ג אוברלנדר (‘הסידור’ ע’ שצז ואילך) בבירור שיטת אדה”ז בסדורו: תחינה קבועה מותרת בשבת, אא”כ יש בה בקשות פרטיות.
  5. [5] ראה נשמת אברהם יו”ד סי’ שמט ס”ג 3)ב); שם סי’ שסט ס”ב 2.
  6. [6] בקובץ בית אהרן וישראל גליון פט כתב הג”ר דב לנדאו שליט”א לאסור. בגליון צ חלקו עליו. ובספר חקרי הלכה ומנהג (ח”ב פ”א סי’ כ – ע’ 136) הביא מכמה פוסקים להתיר.
  7. [7] ראה שלחן מנחם ח”ד ע’ קלא ואילך. ולענין שבת – ראה פסקי תשובות סי’ שג אות יז. ונידון בעבר: תשפ”ג שיעור 49; תשפ”ד שיעור 1.
  8. [8] בס’ שבת כהלכה פ”א סל”ח חושש לדין אמבטי כשהכלי שני חם מאד. אבל גם הוא מקיל שם בכלי שלישי.
  9. [9] בס’
  10. [10] באלי’ רבה (סי’ תרפה ס”ק כג) מביא מנהג לקרוא אז “ויעש חירום”. אבל ב’היום יום’ כ’ לקרוא “ותשלם”, וכ”ה בתו”מ רשימת היומן ע’ רנג. ויש תולים באם קראו “ויעש חירום” בשמע”צ, שבזה יש הבדל בין א”י לחו”ל.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

advertise package