Pull Apart Challah for Lechem Mishneh?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including nursing in front of seforim, pull-apart challos for lechem mishneh, netilas yadayim with a cast, and putting tefillin on a man who is shirtless.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Explanation of a challenging passage in Yechezkel[1] about the third Beis HaMikdosh.
  2. May I feed my baby in the presence of Seforim?[2]
  3. Revisiting laying Tefilin with a man who’s not wearing a shirt:[3]
  4. Revisiting whether one ought to stand for Krias HaTorah:[4]
  5. Revisiting Brocho Acharona without remembering what one had eaten:[5]
  6. Are ‘Section Challos’ sub-units acceptable for Lechem Mishneh?[6]
  7. One whose arm is in a cast, past the knuckles; what should he for Netilas Yodayim?[7]
  8. Revisiting whether Yichud applies in a car that has clear windows:[8]
  9. Why do we touch the Tefilin at יוצר אור ובורא חושך?[9]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player


[1] מב, ה.
[2] ס’ עוז והדר לבושה (מהרב פלק ז”ל) ע’ 225. לבושה של תורה (להנ”ל) ח”א ע’ רט.
[3]  מגן אברהם סי’ לח סק”א, מספר חסידים סי’ תשעד.
[4] שו”ע או”ח סו”ס קמו ובנו”כ שם; הגהות הסדור של כ”ק אדמו”ר הרש”ב נ”ע – נכללו בשו”ת תורת שלום (קה”ת תשע”ג) סימן ד;.אגרות קודש חכ”ד ע’ קכ.
[5] בשו”ת רב פעלים ח”ב סי’ לב הסיק שצריך לברך ברכה אחרונה שנית. אבל בסבה”נ פ”ט ה”ז מבואר דיש סוברים דיצא גם בלא כוונה בפירוש. וא”כ ה”ה בברכה אחרונה.
[6] בשם רד”ב בוימגארטען ע”ה בשם כ”ק אדמו”ר זי”ע (לפני תש”י) שחלות הנאפות דבוקות כשרים ל’לחם משנה’ לעת הצורך. ראה בזה שדי חמד כרך ב’ שדמ א (שנשאר בספק בזה); פסקי תשובות סי’ עדר סוף סק”ט.
[7] ראה שוע”ר סי’ קסב ס”ט; דיני נט”י בקצרה אות ד – דפסק כר’ יוסי שאף מי רביעית מקבלים טומאה. וי”ל שעת הדחק שאני.
[8] נטעי גבריאל (יחוד) פ”י הע’ יד מזהיר על יחוד במכונית, ואילו בפמ”ג מתיר הדבר. וראה ספר השיחות תנש”א ח”א ע’ 87 הע’ 116 ובשוה”ג.  בגדר “לבו גס בה” – להעיר ממתני’ עדיות פ”ז מ”ז.
[9] ראה שו”ע האריז”ל סי’ נט (רק תש”י); ספר המנהגים ע’ 10 (ש”נ למשנת חסידים, שכתב למשמש גם בתש”ר, ונסמן גם לסדור האר”י – ושם סח א במהדורת רש”ר כתוב כבמשנת חסידים).

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

advertise package