Must Rings be Removed for Neggel Vasser?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including removing rings for neggel vasser, managing sales of non-kosher food, schach placed by a non-Jew, defrosting from one day of yom tov to the next, and leining from a chumash without a minyan.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. May one prepare food on Yom Kipur to be ready as soon as the fast is over?[1]
  2. On Day One of Yomtov, may one remove food from the freezer so that it should defrost in time for the evening meal?[2]
  3. Unfortunately, at Kol Nidrei one of the Sifrei Torah slipped to the floor. The usual procedure in such a case is that the community fasts. Does the fast of Yom Kipur cover for this?[3]
  4. Schach placed upon the Succah by a non-Jew – is it valid? [4]
  5. Those who are Yoitze by hearing Kiddush from someone else, when should they say the brocho לישב בסוכה?[5]
  6. The stalk of the Esrog fell off. Is it kosher?[6]
  7. In the absence of a Minyan, should one read the Parsha and Haftorah from a Chumash? [7]
  8. How does one do Hoshanos without a Shul? [8]
  9. Our Minhag is not to say Hoshanos on Shabbos, but to recite the omitted paragraph on Sunday. This year Sunday is Hoshano Rabbo, when all six paragraphs are said. How do we make up for the omission on Shabbos?[9]
  10. May a manicurist work on Chol HaMoed?[10]
  11. May a Jew work as a manager for sales of non-kosher food?[11]
  12. Do rings need to be removed for Negel Vasser?[12]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.


YouTube player

[1] ראה שוע”ר סי’ תריא ס”ה ואילך שמקדמת דנא התירו ועתה נהגו להחמיר. היתר הטלטול – בנטעי גבריאל פ”נ ס”ה.

[2] ראה נתיבים בשדה השליחות ח”ג.

[3] ס’ מאיר עוז או”ח סי’ מ סי”ז. נטעי גבריאל יום כיפור פ”נ סי”ג.

[4] ראה שדי חמד אסיפת דינים מע’ סוכה סי’ ב ס”ג. במשנ”ב מהדורת דרשו הובא בשם הרב אלישיב ז”ל לפסול סוכה שסיככה נכרי. אולי לפי שהנכרי אינו שם הסכך לשם צל, כי אם לשם צורך הדת של היהודי. אך לפי זה, יהודי שמסכך סוכתו לשם מצוה, ואינו מודע שצ”ל לשם צל, האם יפסל?

[5] הלכות ומנהגי חב”ד ע’ 62. ואין הדברים מוכרחים, ומנין לו שכן מנהג חב”ד?

[6] ראה שוע”ר סי’ תרמח סי”ח. אם פסול זה גם בשאר ימים – סי’ תרמט סי”ז.

[7] תניא רבתי סי’ ו, הובא במג”א סי’ קמג סק”ב. דין ההפטרה – כף החיים שם ס”ק יא. וראה שוע”ר סי’ רפה ס”י אודות קריאת ההפטרה כחלק משמו”ת. ומנהגנו לקרות ההפטרות שמדלגים.

[8] כף החיים סי’ תרס סק”ב.

[9]  ‘התקשרות’ גליון א’שיז.

[10] חול המועד כהלכתו פ”ט ס”ב.

[11] ראה שו”ע יו”ד סי’ קיז ס”א; אגרות משה יו”ד א סי’ נא (דכיון דלאו דידי’ ליכא למיחש דילמא מיכל מיני’).

[12] סדור אדה”ז דיני נט”י בבוקר. וראה פסקי תשובות סי’ קסא ס”י שיש צדדים להקל במי שאינה מסירה טבעתה לצורך לישה וכיו”ב.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

advertise package