Is Removing a Tattoo Obligatory, Optional, or Forbidden?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including havdala with a hearing aid, water left in metal overnight, taking an oath in court, and removing a tattoo.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. The Musaf of Shabbos-Rosh Chodesh includes a plea for forgiveness for sin. Isn’t this type of request usually avoided on Shabbos?[1]
  2. I work a night shift. When going to sleep in the day, do I say HaMapil?[2]
  3. What is the brocho for lettuce that grows on water?[3]
  4. One who can only hear with a hearing aid, can he be Yoitzei Havdoloh by listening to someone else?[4]
  5. One who hasn’t made a Pruzbul yet, what should he do for outstanding loans?[5]
  6. Premises that have very wide gates: if opened on Shabbos, does that forbid one to carry within those premises?[6]
  7. I am called as a witness in court, on oath. Do I swear by a Tanach, affirm?[7]
  8. The Alter Rebbe raises a concern about water left overnight in a metal container. Is this concern followed nowadays?[8]
  9. One who has a tattoo from before they became Torah-observant, should they have it removed?[9]
  10. If one does use an Esrog from Eretz Yisroel, must it be sent back after Yomtov?[10]
  11. Feedback on Maakeh: Is a brocho Shehecheyonu to be said?[11]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.


[1] ראה שו”ע אדה”ז סי’ קפח ס”ד.

[2]  האריך בזה שו”ת בצל החכמה ח”ה סי’ קסו – כי הברכה נתקנה על מנהגו של עולם. ועוד כי נכלל בנוסחה ‘השכיבנו’ – ואין זה זמן שכיבה.

[3] ראה פסקי תשובות סי’ רד סק”ב.

[4] ראה שו”ת מנחת שלמה ח”א סי’ ט (כד ב);פסקי תשובות סימן רצו הע’ 153. וראה ‘רשימת היומן’ ע’ שלב שכ”ק אדמו”ר הרש”ב נ”ע נהג לומר ברכת ההבדלה יחד עם המבדיל [כשהבדיל על שכר]. וראה שש”כ פמ”ז סל”ט שיש נוהגים כן גם בקידוש, כמ”ש במג”א סי’ קצג סק”ב, הובא בשוע”ר סי’ קפה ס”ד וסי’ רעא ס”ז.

[5]  ראה שוע”ר סוף הלכות הלואה  שמיטה כהלכתה לבני חו”ל ספי”א (מאת הרב אורי גמסון נ”י).

[6] ראה שו”ת קנין תורה ח”ג סי’ צג. בפסקי תשובות סי’ תרל סק”ה הביא מהאחרונים לאסור סגירת הדלת בשוי”ט. ושאני מפתיחת הגג, שמסיר הפסול מהסוכה, ואילו כאן בונה הדופן של הסוכה.

[7] ראה לשון הרמב”ם הלכות שבועות פי”א הט”ז.

[8] ראה נדה יז א; שוע”ר חו”מ שמירת גו”נ ס”ה; שלחן מנחם ח”ג סי’ יב.

[9] ראה שו”ת בצל החכמה ח”ה סי’ פב.

[10] ראה פסקי תשובות סי’ תרמט סק”ז.

[11] באגרות קודש ח”ל ע’ כח מציין לס’ יסודי ישרון ח”א ע’ עט.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

advertise package