Constructing a Shabbos Key Belt on Shabbos?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including inconsistencies in the Tehilas Hashem siddur, making a Shabbos belt on Shabbos, wearing reading glassed on a belt, and mezuzah on a walk-in freezer.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. In the Annotated edition of the Chabad Sidur, in the word דקודשא in Kaddish, has sometimes an asterisk above the second ד’ – denoting a Sheva-Na, and sometimes there is no asterisk – denoting a Sheva-Nach. Which is correct?
  2. Another Dikduk question: In the 1st portion of the Shema, should one say Uv-kumecho, or U-veKumecho etc.?
  3. I have a Shabbos belt. Is it necessary to clip the keys into place before Shabbos, or may I do so on Shabbos?[1]
  4. May I transport my reading glasses from home to Shul via a belt around my waist?
  5. Does a walk-in fridge or freezer room require a Mezuzah? [2]
  6. Where should I place the Mezuzah for a set of sliding doors to the outside of the house? There are two such sets in the same room; both have one panel that is fixed in place and the other panel slides. In one set it is the outer panel that slides, in the other set it is the inner panel that slides. [3]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

  1. [1] דין טלטול מפתח דרך חגורה מבואר בשוע”ר סי’ שא ס”ח, שיש מתירים “אע”פ שאינו קבוע שם אלא בשבת בלבד”. ועד”ז להלן שם סכ”ג מתיר במטפחת הקשורה לחגורה “אם יקשרנה בראש החגורה (מערב שבת) בקשר של קיימא”. וכבר חקר הרשב”ל (קובץ הערות וביאורים גליון תתל) מאי שנא מדין מחט נקובה התחובה בבגדו (לעיל שם ס”ד), שאדה”ז אוסר מן התורה אף כאשר המחט הוא צורך הלבישה! (אלא דיש לחלק דשם מקרי דרך הוצאה, משא”כ בנדו”ד. אבל אין בזה להתיר מדרבנן). והגרש”ז אוירבך (שש”כ פי”ח הע’ ר) מקשה מדין פורפת על האגוז (סי’ שג כ”ג), שאסור לרה”ר, ושרי בכרמלית. ומיישב שהמפתח נעשה חלק מהחגורה לכל השבת. [זה סותר דברי השש”כ שם בפנים (אות מט) להתיר הרכבת המפתח בעניבה גם תוך השבת. גם בפסקי תשובות (סי’ שא סי”ד) מתיר חיבור המפתח בשבת ע”י עניבה.]. גם מקשה שם רשב”ל על הנהוג עתה לחבר המפתח באטבים, האם יש לדמות זאת לקשר של קיימא המוזכר בשוע”ר. וחזר על דבריו ב’דברי שלום’ סי’ שא סוף הע’ קט.
  2. [2] ראה ס’ שכל טוב סי’ רפו ס”ק לו בשם שו”ת חיי הלוי, שלפ”ד החמודי דניאל – לחייב מזוזה בפתח של חדר קטן בתוך בית רגיל – יש לדון חדר-קירור כחלק מן הדירה, אע”פ שאינו ראוי לדור בו בעצמו.
  3. [3] שו”ת מנחת שלמה ח”ב סי’ לה אות יב (וע”ש ההמשך), הובא בס’ שמירת שבת כהלכתה פכ”ח סעיף לה.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

  1. Interesting that you would use an image where the keys have 1 hole.

    That is apparently a dispute amongst rabbonim, if it requires 2 holes.

    (Many years ago there were pages and pages in Haoros Ubiurim, I don’t remember who had said what, Rabbi Berel Levin was involved but I don’t know what is his opinion)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package