Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including the Chabad custom not to wear a watch on yom tov, eating rice for makom seuda, and a Bar Mitzva boy having his aliya a day early.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- May one who is allergic to wheat rely on rice for קידוש במקום סעודה?[1]
- I often hear the question (on your shiur and elsewhere): “Am I obligated to give maaser on…” and many similar. But isn’t maaser today just an optional minhag?[2]
- One weekday morning in our Shul, a Kohen visiting from EY went forward to say Birkas Kohanim. Should we go along with it or should we tell him that it’s not done in Chu”l?[3]
- Is there flexibility to allow a Bar Mitzva to have his Aliya one day early?[4]
- Feedback on not being Yoitze the full bentsching by reciting Al haMichya:[5]
- Why is it Chabad custom not to wear a watch on Yom tov?[6]
- Feedback on attaching a key to a belt on Shabbos:
- Re. Kol Isha: The Alter Rebbe continues the Kol HaRagil category with “even Kol Zemer” and proceeds with conditions. This aspect was not mentioned; am I misunderstanding the Alter Rebbe?[7]
- What was presented on the screen (week 30) appears to discuss the issue of a father hearing his daughter singing, not about a sister. The same re. the second snippet regarding hugging and kissing. In week 31 it was mentioned briefly that there is a Posek that allows some level of affectionate contact between siblings. But Shulchan Aruch Even Haezer 21:7 only permits this between father/daughter mother/son?
- I laid Tefilin with a man. He later tells me that he’s a leftie. So, I put on the Hand-Tefilin on his right arm. Does he repeat the brocho?[8]
To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.
- [1] ראה שו”ע או”ח סי’ רעג ס”ה ובנו”כ; שוע” שםס”ז; פסקי תשובות שם אות ח.
- [2] ראה שו”ע יו”ד סי’ רמט ס”א; ס’ צדקה ומשפט פ”ה ס”ב. באם מבקשים ממנו צדקה – זה שיעור לפוטרו!
- [3] ראה שוע”ר סי’ קכט ס”ב.
- [4] ראה שו”ע קמג ס”א; סימן רפב ס”ג; כף החיים שם אות כב.
- [5] שאלה זו הובאה באגרות קודש (ח”ד ע’ כד), שם הביא מס’ ליקוטי מאיר [בנט, ברדיוב תרצ”ב, ע’ 49] וס’ ברכת יעקב [רוזנבוים, לובלין תרצ”ד, ע’ 104] בשם ס’ עקרי הד”ט (או”ח סי’ ט סעיף לו) ושו”ת תשורת ש”י (אות תקעא) שצריך לחזור ולברך, “ואין ספרים הנ”ל תחת ידי, אבל כנראה, טעמם מפני שאין בה ברית ותורה”. ואכן כן הדבר לגבי עיקרי הד”ט הנסמן שם [בשם שו”ת אגורה באהלך, שלוניקי תקמ”א], אבל בתשורת שי שם רק הוכיח מזה שלא הקילו לפועלים לברך מעין ג’ במקום ג’ ברכות, ש”מ דלא סגי בהכי.
- [6] ראה זכרונות של סבי ע”ה משנת תרפ”ח; זכרונות התמימים משנת תרצ”ב (הערה”ת מונטריאל פג-פה; סיפור על ר’ יענקל כ”ץ ע”ה; כן עם ר”מ הארליג ע”ה (בית חיינו ה ע’ 448). וראה שדי חמד ריש מערכת יו”ט (כרך ו ע’ א’שלא) נטה להקל.
- [7] השואל הבין ש”קול זמר” נכלל ב”קול שרגיל בו”. ואינו, כי אם ש”אפילו קול זמר” שלא שייך בו ההיתר של “קול הרגיל בו”, אעפ”כ אם יכול לכוין בתפלה בענין שאינו שומע קול הזמר, מותר להתפלל.
- [8] ראה פסקי תשובות סי’ כז אות יב.
The Dayan Mentioned Figs. Though it says תמרים I guess they are both ok.