Can I Save Desert for After Bentching?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. On the day of Matan Torah, did our forefathers have Cholov Yisroel?[1]
  2. The order of Mishnayos in Tikun Leil Shovuos is quite different to the conventional order of the Mishna. Why is it so?[2]
  3. Feedback on brother and sister acting as Kvater & Kvaterin:[3]
  4. Having eaten dairy foods and now wishing to eat meaty foods, I need to create an interruption. Does Birkas haMozon effect this?[4]
  5. At the end of the meal, is it allowed to delay serving dessert until after bentsching; isn’t it causing an extra brocho – which wasn’t necessary?[5]
  6. At Birkas Kohanim in our Shul, the Chazan skipped a word. Members of the congregation called out the missed word. The Kohanim were unsure what to do: to adhere to the [erroneous] prompts of the Chazan, or to the [correct] prompts of the congregants. What do you advise?[6]
  7. Before the Monday & Thursday Torah-reading: is the paragraph א-ל ארך אפים said only when the Torah will be read?[7]
  8. Similarly with regards to the paragraph of אתה הראת on Shabbos.
  9. The Chazan was slightly ahead of me, so before saying ישתבח I waited to answer Kaddish and Borchu. I then forgot to say ישתבח and began the brocho of יוצר אור. What do I do now about having missed ישתבח?[8]
  10. Feedback on the wording רחמי צדקתך in אנא בכח:

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.


YouTube player

[1]  ראה לקוטי שיחות ח”ח ע’ 58.

[2] ספר מטעמים החדש, שבועות אות ח.

[3] איסור חבוק ונישוק לאחותו הגדולה מבואר בשו”ע אה”ע סי’ כא ס”ז. לגבי בתו – בפיה”מ סנהדרין פ”ז מ”ד אוסר. אבל הפרישה (אה”ע שם אות ז) מתיר.

[4] ראה שו”ע יו”ד סי’ פט ס”ג ברמ”א; שוע”ר או”ח סי’ רמט קו”א סק”ד.

[5] ראה שו”ע אדה”ז סי’ רטו ס”ה..

[6]  לענין טעות בקריאה – ראה שערי רחמים על שערי אפרים שער ג אות יח; לקוטי דיבורים ח”ב ע’ 456; ספר השיחות תש”ד ע’ 25.

בנדו”ד: פשוט שהכהנים היו צריכים לציית לאמירת בני הקהל. אך מחמת הבהלה, אולי היה ראוי לחזור לראש הפסוק.

[7] פשוט שזה שייך לקריאת התורה. ובאבודרהם משמע כתב לומר אותו גם בתענית צבור. [ובפורים: לומר “אתה הראת”!].

[8]  בס’ שגיאות מי יבין (ח”א סי’ ט  סכ”ב) מביא בזה כמה דעות: א) שוב לא יאמרנה; ב) יאמרנה “בין הפרקים” של ק”ד; ג) אחר העמידה יאמר איזה פסוקים ויאמר “ישתבח”.

Discussion

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package