Can I Make a Decision by the Flip of a Coin?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including making a decision by flipping a coin, how much wine to drink at kiddush, bay leaves for besomim, and renting a pool belonging to a church.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Is one permitted to make a decision based upon a Goral?[1]
  2. Unfortunately, my parents are divorced. My wife and I are marrying off our daughter shortly אי”ה. My mother is telling me not to invite my father’s sisters to the wedding. Am I bound to heed her instruction?[2] 
  3. When making Kiddush on a large cup of wine, is there a preference to drink the majority of the cup’s contents, or is the majority of a Reviis sufficient?[3]
  4. Can I use Bay Leaves for Besomim at Havdoloh?[4]
  5. We do have Minyan on Fast Days, but most of our congregants aren’t fasting. Should the Chazan say Aneinu and should we have leining?[5]
  6. Please advise: Last time Tisha b’Av was on a Sunday, my wife was unable to fast. I made Havdolo for my wife and young son, and he drank the wine. Was that correct?[6]
  7. Our Food Bank was contacted by an Ovel house ר”ל: they have a surplus of food and wish to give it away to poor families. Is that okay?[7]
  8. Feedback: In the last Shiur you allowed purchases of mundane goods from Avodah Zoroh providers. We had a situation where the only non-mixed swimming pool belonged to the church. We were advised by a Rov against using that pool because the payment would support the church’s activities. Please clarify:[8]
  9. As a professional musician, may I listen to a recording of a performance of non-religious music, that was performed in a church, using their organ?[9]
  10. A Mohel performed a Bris and then went to Shul for Shacharis. Does his presence exempt those present from saying Tachanun?[10]

Feedback: Mention was made in last week’s Shiur about an opinion that one Mezuza suffices for the whole, and then this view was totally dismissed. Why?[11]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.


[1] שו”ע יו”ד סי’ קעט ס”א.

[2]  ראה שו”ע יו”ד סי’ רמ סט”ו שאין לציית להורה לעבור על דברי תורה. ועוד יש לדון אם פקודה זו בכלל כבוד ומורא, כי אין זה שייך לה אישית. ראה ס’ אוצר כבוד אב ואם אות תשיז.

[3] ראה שוע”ר סי’ תעב סי”ט. אולי י”ל שבד’ כוסות יש דגש על כוסות, משא”כ בקידוש וכו’ שנוגע רק היין.

[4] ראה סדר ברכת הנהנין פי”א ה”ט.

[5] ראה שו”ע או”ח סי’ תקסו ס”ג וס”ו ובמשנ”ב שם; ספר המנהגים-חב”ד ע’ 45; נתיבים בשדה השליחות ח”ב ע’ 54 ואילך.

[6]  ראה נטעי גבריאל – בין המצרים פצ”ה ס”ה ובתשובה י”א בסוף הספר. בתחלת דבריו מביא מהרמב”ן והרשב”א שבכה”ג אין חיוב הבדלה כלל, כיון שבת”ב אנו עניים מרודים, והרי “הענו” אין חיוב להבדיל על הכוס (ברכות לג ב). והרא”ש (תענית פ”ג סי’ מ) ס”ל כבה”ג שחייב להבדיל במוצאי הצום, והכי קי”ל (או”ח סי’ תקנו). השאלה היא אם יש חיוב באמצע הצום, שאז יכול להבדיל לאשתו, והיא יכולה להבדיל לעצמה. וצ”ל שלדעת הרא”ש איכא חיובא. ואילו היינו פטורים מלהבדיל במוצאי שבת זו על כוס של יין, לא ייתכן שחיוב זה יחזור במוצאי הצום.  

[7] בספר שמירת הגוף והנפש סי’ רב מביא הקפידא על לקיחת חפצים מבית האבל ר”ל, ושי”א שזהו דוקא בבית שהנפטר מת בו. ויש דוחים המנהג כי אין לו יסוד. ובכל אופן נראה שלזרוק לפח יותר גרוע.

[8] רמ”א יו”ד סי’ קמה ס”ג ובש”ך סק”ז שם.

[9] ראה שו”ת מהר”ח אור זרוע סי’ קעה. בכללות דין שיתוף לע”ז – ראה ס’ שבע מצוות השם (ויינר) ע’ צט-קג.

[10] ראה שו”ת שבט הלוי ח”ח סו”ס כד.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

advertise package