Bochurim Taking Food From the Yeshiva Kitchen?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including bochurim taking food from the yeshiva kitchen, is bankruptcy recognized in halacha, a dog in shul, and why we don’t round the corners of blankets.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Did the Kohanim guarding the Beis haMikdosh sleep on the floor?[1]
  2. How should one measure chocolate wafers for Brocho Acharona?[2]
  3. I have a Hoodie that has “Fear G-d” emblazoned on the sleeve. Is it okay for me to wear it?[3]
  4. One of our regulars has begun bringing her dog with her to Shabbos morning services. Other congregants are bothered by this. Any advice?[4]
  5. May a bochur take food from the Yeshiva’s kitchen before mealtimes? After all, that food is earmarked for the bochurim’s benefit.[5]
  6. Legally when someone declares bankruptcy, he cannot be compelled to pay his outstanding loans. Is this recognized in halacha – due to דינא דמלכותא דינא?[6]
  7. When blowing Shofar for a woman, may one say the brocho with her word for word?[7]
  8. In his Sidur, the Alter Rebbe advises to cut off the corner of a blanket used during daytime, to avoid the need for Tzitzis. Why is this not followed widely?[8]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

[1] משנה ריש תמיד; מדות פ”א מ”ח. ברמב”ם (ביהב”ח פ”ח ה”ו) סתם “וישנים על הארץ”. וי”ל שבא להדגיש שאופן זה הוא לכבוד הבית.
[2] בסדר ברה”נ פ”ג ה”ב מבואר שעכ”פ בכזית דגן בכא”פ מצרפים הדבש וכו’. [ומ”ש שם פ”ח לחשוש עד שיאכל הפרס עם הכזית דגן שבתוכו – היינו בתערובת קמח דגן בקמח קטניות, וכפי שנתבאר בנתיבים בהלכה ומנהג סימן יז]. ולענין הוופלים – ראה שו”ת מנחת שלמה ח”א סי’ צא:ד ובמילואים לשם. דלא כמשנ”ב סי’ רח ס”ק מג.
[3] ראה שוע”ר סי’ פה ס”ג; שלחן מנחם ח”ה ע’ ריז-ח. בס’ גנזי הקודש (פ”ז סכ”ו) אסר ההשתמשות בכלי שכתוב עליו שם קדוש. אך לא ברור אם שייך גם בשם הכתוב בלעז.
[4] ראה שלחן מנחם ח”א סי’ קיג.
[5] ראה שו”ת שבט הלוי ח”ו סי’ קסג; קונטרס עץ החיים אות כד.
[6] ראה פתחי חושן על הלכות הלואה פ”ב הערה סג.
[7] בספר נתיבים בשדה השליחות ח”ב פ”ט ס”ג כתבתי להתיר להקרות הברכה לגבר, כבשוע”ר סי’ תפד ס”ד. אך הסתפקתי שם (בהערה) אם מותר להקרות הברכה לאשה במצוה שאינה חייבת בה.
[8] ראה שוע”ר סי’ יח ס”ה; סדור הל’ ציצית; מבית הגנזים ע’ לו; גנזיא גליון יז.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

advertise package