Anash.org feature: A weekly shiur by Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- Let’s revisit the discussion re. Kedusha in ובא לציון: quiet or aloud? [1]
- The NHS Flu Jab contains derivatives “from porcine gelatine”. Is that OK? [2]
- Does walking from the house to the veranda constitute a change of location to require a new Brocho to be recited? [3]
- Kiddush has to be followed by a meal (מקום סעודה). Is leaving the room to wash for bread considered an interruption between Kiddush and the meal? [4]
- At Kiddush during Succos, we say the brocho לישב בסוכה. Do family members rely on this brocho, or should they say their own brocho when partaking of the bread? [5]
- At a Bris we bless כשם שנכנס לברית כן ייכנס לתורה לחופה ולמעשים טובים. The Sefardi version is: לתורה ולמצוות לחופה ולמעשים טובים. Why do we not say “Ulemitzvos”? [6]
- One who began eating on Friday afternoon and ran into Shabbos, has to stop and make Kiddush. A) Is the cut-off point shekiyah or nacht? [7] B) Is there any difference whether the meal began with Hamoitzie or not?
- I’ve seen Poilisher Chassidim making Kiddush on Shabbos day on a small shot-glass of alcohol. A) Are there mekoros for this? B) Would this work for Friday night too? [8]
- I visit ‘Old Age’ homes regularly. Before Covid I would often put on Tefilin with the men. Now, for fear of catching the virus, they often just agree to say Shema. But, can I say Shema with one who is bare-headed? [9]
- In last week’s Sedra (14:18), our Sefer Torah had the name מלכי צדק as one word, whereas the popular version is that that it is two words. Must we emend the text? [10]
[1] זהר ח”ב קכט א. מאמר רי”י שי’ אלפרוביץ בקובץ ונכבשה הארץ. על יחס המלאכים ללשון ארמי – ראה שוע”ר סי’ קא ס”ה.
[2] נשמת אברהם יו”ד סי’ פט ב:2.
[3] פסקי תשובות סימן קעח סק”ג. רואה את מקומו דרך זכוכית – פסקי תשובות סי’ קעח הע’ 24 הביא מהגר”ח פלאג’י דמועיל, אבל בשד”ח אס”ד מע’ ז:ו מתנה – לענין צירוף שתי חבורות לזימון – דהיינו דוקא בשומעים דברי המברך כו’, ע”כ. ועדיין צ”ב בנדו”ד. וי”ל דמכיון שהדיון הוא בהיסח הדעת, מועילה ראיי’ דרך זכוכית.
[4] שוע”ר סי’ קעח ס”ח.
[5] בס’ הלכות ומנהגי חב”ד (ע’ 63) כתב שיברכו אחר ‘המוציא’. ולא נהירא. דיון באגרות קודש חי”ד אם השומעים יוצאים י”ח לחם משנה אם יברכן ‘המוציא’ לבדם.
[6] נוסח הגמרא שבת קלז ב. סדר רב עמרם.
[7] שוע”ר סימן רעא ס”ט
[8] קצות השלחן סימן פט הע’ ה. שוע”ר סי’ ערב סי”א.
[9] שוע”ר סי’ צא ס”ג. בדיעבד, המתפלל בגילוי ראש אינו חייב לחזור (פסקי תשובות שם הע’ 15).
[10] מסורה ומנחת שי על אתר, ובתהלים קי.
Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.