Using a Disposable Cup for Kiddush?

Photo: Yanki Kahan via frocksinstock.com

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including what constitutes a ‘neis,’ bracha on egg roles, disposable cups for Kiddush, and bracha on the Northern Lights.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Definition of ‘a miracle’ – to warrant saying a brocho when visiting the site:[1]
  2. Please address the opening of the Oron Kodesh to Jewish or non-Jewish visitors:[2]
  3. Does a blind person have the mitzvah of lighting the Menorah?[3]
  4. I like to make a fruit drink with berries. I have a jug that will pour the drink whilst retaining the berries. May this jug be used on Shabbos?[4]
  5. A woman repaired the shirt she tore kriah with when her mother died. Is she allowed to use that shirt?[5]
  6. Is there a known explanation why we alternate hands when washing Negel Vasser?[6]
  7. Are Dagim egg-rolls Mezonos or HaMoitzie?[7]
  8. We have a very tight minyan for Maariv bizmano. Sometimes we have just six men davening, plus some others who’ve davened earlier. One of our six davens much slower than the rest of us. Do we have to wait for him to finish before saying Kaddish?[8]
  9. Are disposable cups acceptable for Kiddush? [9]
  10. When visiting Iceland I see the Northern Lights night after night. Do I say the brocho עושה מעשה בראשית each night?[10]
  11. Candelabra that has seven lamps?[11]
  12. Does the name Bethel have kedusha?[12]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

[1] דיון בשיחת כ’ כסלו תשל”ז. מקורות: שו”ח או”ח סי’ ריח ס”ט; סדר ברכת הנהנין פ”ג ה”א.
[2] קפידה מלמעלה על חזקיהו המלך – מלכים- פ”כ; ספר חסידים סי’ תקלג; שו”ת יביע אומר יו”ד ח”ג סי’ טו (שם מתיר רק מפני האיבה); נתיבים בשדה השליחות ח”ב סי’ טז (ע’ 266 ואילך). על הבאת ס”ת לקראת מלך – ראה חינוך מצוה שעט.
[3] למגן אברהם סו”ס תרעה בשם רש”ל, מדליק בברכה. בשע”ת שם, מהיעב”ץ במור וקציעה, שלא יברך. וכן פסק בקצש”ע.
[4] ראה שבת כהלכה ח”ב פי”ב סי”ט. שמירת שבת כהלכתה פ”ג סנ”ג. ושם בהע’ כ’ שהוא דלא כפי שהחמיר במהד”ק ובהע’ קנו שם.
[5] בשו”ע יו”ד סי’ שמ סט”ו מזהה שני רבדים בתיקון קרע: שולל, מאחה. הראשון, תפרים לא שווים. השני, תפירה שווה. קרע על הורה “אינו מאחה לעולם”.
[6] דין הנטילה בסירוגין – בשוע”ר [מהדו”ק] סי’ ד ס”ד, עפ”ד האריז”ל. באלי’ רבה (שם אות ה) מעדיף ליטול ג”פ רצופים. להעיר מהמבואר ב’רשימות’ נג על תהליך ההרחבה בקורות על פתח האולם.
[7] מפורש להיתר בשוע”ר סי’ רפד ס”ח.
[8] קדיש זה ניתקן “אחר תפלת ערבית, שכבר נשלמה התפלה” (שוע”ר ר”ס נה). מסתבר שצ”ל “גמר התפלה” של רוב הצבור.
[9] בשוע”ר סי’ קפג הביא שצ”ל ‘חי’ = שלם. וא”כ לא די בהיותו כלי, אלא צ”ל שלם כו’. בימי בחרותי נשלחתי מהגרזש”ד ז”ל לקנות כוסות פלסטיק בשיעור 4 אונס, לקידוש שערך בשמע”צ. להמליץ כוסות של זכוכית. וזה יחסוך בשערורי’ של המקדשים על יי”ש, שמלוא כוס של יי”ש עולה כי כמה כוסות. וראה קונטרס ‘משקה’ – גם באנגלית – מהר’ דניאל שי’ גולדברג (נ”י תשמ”ד).
[10] ראה סדר ברכת הנהנין סוף פי”ג.. אם הם נראים מדי ליל, אולי לדמות לרואה ים הגדול וכו’, שמברך רק אחר ל’ יום שלא ראה.
[11] ראה יו”ד סי’ קמא ס”ח.
[12] באלי’ רבה סי’ קמב סק”ג נקיט שאין בו קדושה, הובא בפתחי תשובה יו”ד סי’ רעו ס”ק יד.

Discussion

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package