Special Bracha on the Grand Canyon?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including milk after meat for toddlers, taking mezuzos when moving, bracha on the Grand Canyon, and standing for Krias Hatorah.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Some sources depict a gap in the ramp (כבש) as it reaches the Mizbeiach:[1]
  2. I have recently visited several gravesites and I now realise that I didn’t recite the appropriate brocho. If I visit another gravesite within thirty days, do I say the brocho?[2]
  3. I ate a new fruit without saying Shehecheyonu; I now have that fruit again – do I say that brocho now?[3]
  4. My child is eighteen months old. I just fed him chicken; may I now feed him milk?[4]
  5. An older member of our community has moved into a care-home. His home will duly be sold – at this time, we have no clue to whom. May the Mezuzos be removed?[5]
  6. We have a local Eruv. When visitors make a pledge to the Shul, may the Gabbai give them a card with the Shul’s bank details?[6]
  7. When seeing the Grand Canyon, do I say the brocho: עושה מעשה בראשית?[7]
  8. What is the brocho for red or black currants?[8]
  9. When does the Chazan begin saying Kadish before Shmoine Esrei at Mincha of Taanis Tzibur?[9]
  10. Is standing for Krias haTorah optional?[10]
  11. Please address the minhag to avoid eating and drinking from chipped dishes:[11]
  12. Feedback on Tefilas haDerech for journey shorter than 72 minutes:

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

[1] ראה סוכה מט א. אבל קשה ממשנה יומא מג ב. וראה אנציקלופדי’ תלמודית כרך מג ע’ תטו, תסו; The Original Second Temple (Yoav Elan).
[2] הלשון בסדר ברכת הנהנין (פי”ג הי”ב): “אם חוזר ורואה אותו דבר שבירך עליו בתוך ל’ יום”. (תיבות “שבירך עליו” אינן בשו”ע (סי’ רכד סי”ג). אך להעיר מביה”ל סי’ ריח ד”ה במקום הזה – ברואה מקום שנעשה בו נס ולא בירך, שאינו מברך תוך ל’. וראה פס”ת שם הע’ 26.
[3]  בלא שם ומלכות (סדר ברכת הנהנין פי”א הי”ג).
[4]  ראה שו”ת שערי מישור (לידידי הרי”י בלנוב נ”י) ח”א סו”ס ט’.
[5] עיקר הדין בשו”ע יו”ד סי’ רצא ס”ב. וראה שכל טוב ליו”ד שם אות כו.
[6] ראה המובא בפסקי תשובות סי’ שז הע’ 154. ויש לדייק בלשון שוע”ר (שם סכ”ג): “ולצורך מצוה אין לגזור משום שמא יקרא בשטרי הדיוטות”, דהול”ל “לצורך מצוה מותר לקרוא בשטרי הדיוטות”, ומשמע שהקיל רק ברשימת אורחים כו’, שנאסרה אטו שטה”ד.
[7] ראה פסקי תשובות סי’ רכח אות ד ובהע’ 29 שם.
[8] ראה סדר ברכת הנהנין פ”ו ה”ז.
[9] ב’התקשרות’ גליון תנא ע’ 14 העידו שהרבי זי”ע התחיל מיד אחר סיום ברכות ההפטרה. אבל ראה שם גליון א’מו.
[10] ראה ‘היום יום’ י”ז וכ”ד שבט; סדור הר”ש מרשקוב; אגרות קודש חכ”ד ע’ קכ; נתיבים בשדה השליחות ח”א סי’ ז.
[11] ראה כף החיים סי’ ב סק”ג. ורבים מקילים בזה.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package