Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including the bracha on papaya, sewing on Rosh Chodesh in case of need, wrapping tefillin over an indecent tattoo, and kiddush on a shot glass.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
[1] שערי הברכה פכ”ג בערך ‘פאפיה’. וראה סדר ברכת הנהנין פ”ו ה”ז.
[2] בס’ שמירת הגוף והנפש סי’ רנ סי”ב הביא מכמה אחרונים שאיסור הקציצה חל גם על אילן שפירותיו מתולעים.
[3] ראה פסקי תשובות סי’ רצה אות ב בסופה; שם סי’ קלב הע’ 18.
[4] בשו”ע או”ח סי’ תיז ס”א כתוב שהוא מנהג טוב להימנע ממקצת מלאכה. המנהג להימנע מלתפור. יש לדמות לחול המועד, ולתקן ע”י מעשה הדיוט – ראה חוה”מ כהל’ פ”ח ספ”ב.
[5] ראה ס’ תורת רבית פ”ה ס”ג-ד.
[6] דיון בזה בשו”ת מנחת יצחק ח”ג סי’ יא; ילקוט יוסף סי’ כז ס”ט.
[7] ראה קצות השלחן סי’ פט הערה ה. המקילים בזה סומכים על הט”ז ר”ס רי. והמג”א סי’ קצ סק”ד. וכדבריו כ’ אדה”ז סבה”נ רפ”ח.
[8] ראה קיצור שו”ע סי’ קכב ס”ב. בשו”ע או”ח סי’ תקנא סי”ז התיר הרמ”א בפרי שלא יימצא אחר כך. במג”א הביא דעת האריז”ל שלא להקל אפילו בשבת. ועדיין יש להסתפק אם חומרת האריז”ל [ומנהג חב”ד דכוותי’] נאמרה גם כשלא ימצא הפרי אחר כך. ולמעשה, היום שיש מקררים, כמעט שלא שייך שלא יתקיים עד אחר כך. ולאידך, בגלל יבוא וקירור, אין כל כך שכיח פרי שלא היה ניתן להשיג ועתה הוא בעונה.
[9] ראה ס’ מנהג ישראל תורה ח”א ר”ס רלט.
[10] הקשו עלי, כי אם יקח כוס מים חמין, אם ירתיח הגוי עוד מים חמין, יהי’ זה בשביל שאר המתארחים, ע”כ. אכן לענ”ד בכל מצב שגזרו “שמא ירבה”, היינו לאחר המעשה, ומ”מ חששו שבהזדמנות הבאה יבשל הנכרי עוד בשביל הישראלים.
Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.