Round or T-Shape: Neck-hole of Chabad Tzitzis?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including taking medicine on Yom Tov, extra hole in Chabad taleisim, and the neck-hole of Chabad tzitzis.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. At Birkas Kohanim, does the Chazan answer Omein to the blessings of the Kohanim?[1]
  2. I wish to dismantle my Sukkah towards the end of Sukkos (because the weather forecast predicts strong winds). Is that permitted?[2]
  3. My front door opens to a porch that has walls on either side but is totally open to the street. May I carry there on Shabbos?[3]
  4. On Shabbos, we don’t take medicine for a minor condition. What about Yom tov [4]; 2nd day Yomtov; 2nd day of Rosh haShono?[5]
  5. There was no Kohen in Shul. A Kohen was called from another building. But by the time he arrived, Musaf-repetition was over. Any chance of a stand-alone blessing then?[6]
  6. Why do Chabad Taleisim have an extra hole on each corner?[7]
  7. Why is the neck-hole of Chabad Taleisim-Ketanim round, whilst many others have it T-shaped?[8]
  8. On Friday the 2nd day of Succos, I placed the cholent in the crock-pot just before Shabbos. I now realize that I shouldn’t have done so. Do I need to kasher the pot?[9]
  9. One who forgot ותן טל ומטר in Mincha on Friday, should he repeat Amida of Maariv?[10]
  10. Feedback on: lighting candles where you’re not eating; ומנחתם for Shabbos.

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

[1] במשנה (ברכות פ”ה מ”ד) איתא שלא יענה מפני הטירוף. יש מפרשים שלא ידע איזו ברכה לומר לכהנים ויש מפרשים שלא ידע לחזור ל’שים שלום’. ולמעשה נוהגים שהוא עונה – ראה שוע”ר סי’ קכח ס”ל.   
[2] במשנה (סוכה פ”ד מ”ח) איתא שלא יתיר סוכתו אע”פ שגמר לאכול בשביעי. הובא בשו”ע או”ח סי’ תרסו ס”א. בס’ ‘בסוד לוי יצחק’ (ע’ 253) מובא הרמז בזה שהתורה מתחלת ומסתיימת באותיות ב’ ל’ – רמז ל”בל תגרע” ו”בל תוסיף”. האותיות הסמוכות הן: ‘אך’ ו’גם’ – מיעוט ותוספת. ובס’ הנ”ל מצביע על הלכתא דידן, שאין לפרק הסוכה לפני סוף יום ז’ [בל תגרע], ואילו הבא לשבת בסוכה ביום ח’ צריך לפרק ד’ על ד’ טפחים מהסכך – שלא ייראה כמוסיף!
אך למעשה רבו המקילים בזה לצורך – ראה פסקי תשובות סי’ תרלח אות ג; נטעי גבריאל פ”ל ס”ח.
[3] ראה שוע”ר סי’ שסא ס”ה.
[4] מטעם “שמא ישחוק סממנים”, וזה שייך גם ביו”ט, כי התרופות אינן “שוות לכל נפש” [שו”ר בס’ יו”ט כהלכתו פ”ד הע’ 21 שיש מחלוקת הראשונים בזה. ולמקילים צ”ל דלא פלוג].
[5] ראה שוע”ר סי’ תצו סעיפים ד’ וה’.
[6] אע”פ שהכהן “עקר רגליו בעבודה”, אבל גם צריך שיגיע לדוכן לפני סיום ‘מודים’ (שוע”ר סי’ קכח סי”ב).
[7] סדור אדה”ז הלכות ציצית [ע’ תריא]. וראה שו”ע או”ח סי’ יא סט”ו ובמשנ”ב שם ס”ק עג.
[8] סדור אדה”ז שם [ע’ תרי].
[9] ראה פסקי תשובות (סי’ תקכז הע’ 33) בשם שו”ת מגדנות אליהו (ח”ג סי’ קיח) שיש לסמוך על הסברא הפוטרת את המבשל בשבת סמוך לחשיכה כשהמאכל נגמר משחשיכה. לבד מזה: בשוע”ר סי’ תקג סי”ג שלא קנסו על מעשה יו”ט [במזיד!] בכה”ג.
[10] קצות השלחן סי’ כח ס”ז.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package