Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including chazoras hashatz by one who did not daven, mechanic liability, mezuzah on a room used by a non-Jew, and status of gluten-free flour mixture.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
[1] ס’ שערי המזוזה ((פ”ח ס”ז) פוטר. ואין לדמות למש”כ בס’ חובת הדר (פב ס”ב) לחייב. כי התם מיירי בדלת (ראשי) המשותף, שדירת הנכרי אין בכוחה לפטור מכח שותפות של נכרי. ואילו נדו”ד הוא חדר הבלעדי של הנכרי.
[2] כן – ראה היטב שוע”ר סי’ סט ס”ה; ס’ אשי ישראל פכ”ד ס”ט.
[3] אם אין המאכל מבושל כל צרכו, יש בזה איסור בישול מן התורה!
[4] ראה ס’ צדקה ומשפט פ”ה ס”ט.
[5] ראה סדר ברכת הנהנין פ”ח ה”ג – שכשיש בבדגן א’ מו’ בתערובת הוי לחם. אבל יש אומרים שאינו מברך בהמ”ז עד שיאכל כזית של דגן. ולפי זה, אם הדגן הוא רביע מהתערובת, יראה לאכול שיעור ד’ כזיתים מן הלחם (תוך אכילת פרס!), ענין זה נתבאר בארוכה בספר נתיבים בהלכה ומנהג סימן טז?.
[6] ראה שו”ע חו”מ סי’ שסג ס”ג.
[7] בשיחת ז”ך מ”ח מ”ט – אל כינוס השלוחים העולמי – מזכיר שני האופנים. ב’לקט הליכות ומנהגי ש”ק’ (זעליגסאן, פ”י) מובא שכ”ק המהר”ש והרש”ב היו אומר ‘ויתן לך’ תיכף להבדלה (אבל בלא הדגשה על עת ברכה אחרונה), ועל כ”ק אדמו”ר זי”ע מעיד שבירך תחלה ברכה אחרונה ואח”כ אמר ‘ויתן לך’ בעמידה. ולהעיר מדין ברכה אחרונה לכתחלה לפני שנעקר ממקומו (שוע”ר סי’ קעח ס”ד, וש”נ; לוח ברה”נ פ”ו סט”ז; סדר ברכת הנהנין פ”ט הט”ז. ולהעיר שתיבת ‘כלל’ שבשוע”ר נשמטה ב’לוח’ וב’סדר’). ולהעיר שעל פי רוב היו הרביים שומעים הבדלה מפי אחר (ראה ‘לקט’ הנ”ל שם). וא”כ לא שייך ללמוד מתכיפתן כלל לנדו”ד.
[8] בשו”ת משיב דבר (להנצי”ב, סימן י) דוחה החשש בזה.
For question number 3 about the cholent, if the cholent in the crockpot wasn’t fully cooked, could it be put in the fridge or is it muktza?