Kashering a Microwave on Vacation?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including carrying muktzah backhandedly, rinsing the Shabbos dishes, kashering a microwave, and showering after mikvah.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. In Tehilim 115:6 it says ולא ישמעו; in ch.135:17 it says ולא יאזינו. Why the difference?
  2. A cruise ship is moored in the harbour. Due to space constraints, several ships are moored alongside one another and passengers will traverse the neighbouring ship in order to get to the harbour. May they do so on Shabbos?[1]
  3. A private yacht is moored away from the shore. The owner has invited some bochurim to make up his minyan on Shabbos. May they be ferried across on Shabbos?[2]
  4. Tefilas haDerech is recited when the journey is beyond a Parsah (4 km) out of town. I’ve heard that some translate that into minutes and that a journey by car of less than 72 minutes doesn’t warrant Tefilas haDerech. Is that a position we follow?[3]
  5. I live in an apartment building. I ordered a paint set online and it was delivered on Shabbos to the main foyer. May I carry the box back-handedly to my dwelling?[4]
  6. The cleaner at our Chabad House comes in on Sunday and washes the dishes from Shabbos. She complains of the residue getting stuck to the dishes. May we – on Shabbos – place the used dishes in a bucket of cold soapy water?[5]
  7. On vacation, may we kasher the local microwave with a glass of water?[6]
  8. Is there any issue for a man to shower after immersing himself in Mikveh?[7]
  9. Feedback on one who forgot that he had eaten bread and said Al haMichya:[8]
  10. Feedback on saying a brocho whilst wearing just a bathing-suit:[9]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

[1] בסו”ס שלט מבואר שמותר ליכנס לספינה שהיא קשורה ליבשה.
[2]  בשערי תשובה סי’ שלט אות ח יש קצת היתר. אבל בסירה עם מנוע, לצורך ישראל, אסור.
[3]  ראה פסקי תשובות סי’ קי הע’ 67. אכן כשביקר כ”ק אדמו”ר זי”ע ב’גן ישראל’ אמר תפלת הדרך בתחנת דלק אחרי הגשר ‘טפן זי’, שאורכה כ-5 קילומטר, שבנסיעה ברכב זה פחות הרבה מ-72 דקות.
[4] בשוע”ר סי’ רעו ס”ט וס”י מתיר טלטול מוקצה גמור באחורי ידיו, אף “לצורך עצמו”.
[5] ראה שמירת שבת כהלכתה פי”ב ס”ב.
[6] ראה ס’ הגיוני הפרשה (וסרמן) ס’ במדבר פ’ מטות ע’ תנה, שאסף דברי פוסקי דורנו בנידון זה.
[7] עיקר הקפידא על רחיצה אחר הטבילה מופיע ברמ”א יו”ד סו”ס רא. וע”ע ס’ שיעורי הלכה למעשה ח”ב סי’ כב. ולגבי נשים – ראה טהרה כהלכה פכ”ב סכ”ט.
[8] בסדר ברה”נ פ”א הי”ד-ט”ו וי”ז מוכח שבהמ”ז בלא כוונה על אותו מאכל לא יצא י”ח.
[9] בשמלה חדשה סי’ א:לח: “היכא דאפשר לא סגי אם הוא מכוסה [רק] ממתניו ולמטה”.

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package