Cutting a Number-Shaped Cake?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including starting mincha early, yichud questions when hosting, cake in the shape of a number, and selichos with a chosson.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. In the [non-Chabad] Kollel where I learn, we begin Mincha at Mincha Gedola on the dot. Is there leeway for me to say Korbonos & Ketores a few minutes earlier? Or should I recite those parts once Mincha is over? [1]
  2. If I choose to start Shmoine Esrei a little after the Minyan has started, is that still considered Tefila beTzibur?[2]
  3. Following on from question #1, a question that is make-it-or-break-it in numerous Botei Chabad: In order to encourage people to stay for Mincha, could we do Krias haTorah during the half-hour between Chatzos and Mincha Gedola?[3]
  4. For one who will have to drink on Yom Kipur, how should we measure the amount? [4]
  5. The Sofer pointed out that in my Rabbenu Tam Tefilin parshiyos, there is a larger-than-usual space after the passage of Shema. Does that disqualify that scroll? [5]
  6. Yichud question: Father and daughter at home alone is permitted. May they host a male guest overnight? [6]
  7. We’re making a birthday party this Shabbos for a girl who has suffered trauma. If we make a fancy cake in the shape of the number 8, may we cut it on Shabbos? [7]
  8. As a Chosson getting married this coming week – does this affect my saying of Selichos? [8]
  9. We’re hosting Sheva Brochos over Shabbos, and I’m using non-Jewish waitresses. May I ‘allow’ them to switch off the hotplates on Friday night? [9]
  10. Feedback on Gluten-free matzos:

Riddle (sponsored by a dedicated ‘regular’ of the Panorama Shiur):

Where do we see a connection between Tisha b’Av and Shmini Atzeres?

The winner be awarded with a copy of the recently-published book, Panorama of Halocho. Answers should be emailed by Thursday 10 PM BST to: [email protected]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

  1. [1] ראה פסקי תשובות סי’ רלג אות א שלא לומר קרבנות תוך חצי שעה זו. וראה שם סי’ רלד סוף אות א להתיר אמירת ‘קרבנות’ אחר מנחה.
  2. [2] אם אינו מתחיל תפלת יחד עם הצבור, אי נחשבת תפלה בצבור – ראה אשי ישראל פי”ב ס”ח ובהערה שם.
  3. [3] ראה מאמר הר”א שטרנברג בקובץ תפארת השלוחים (ולפנ”ז בהעו”ב גליון א’נו). וראה מטה אפרים סי’ תקצו ס”ד. ויל”ע אם ראוי לומר “ואני תפילתי” – ראה שוע”ר סי’ רצב ס”ג. ולהעיר מדברינו בנתיבים בשדה השליחות ח”ב ספ”י אודות ההפסקה בין מוסף למנחה ביו”כ.
  4. [4] ראה משנה יומא עג, ב; גמרא שם פ, א. שוע”ר סי’ תריב סי”ב; רא”ח נאה בשיעורי תורה סימן ג הערה 32, הובא בנטעי גבריאל – יום כיפור פל”ז הע’ י. אכן בשוע”ר שם סט”ו משמע שהעיקר לשער בזמן כדי שתיית רביעית, ורק לכתחלה יש להחמיר בכדי אכילת פרס.
  5. [5] ראה שו”ע או”ח סי’ לב סל”ו ביה”ל ד”ה ואם.
  6. [6] ראה נטעי גבריאל-ייחוד פ”כ ס”ד.
  7. [7] ראה פסקי תשובות סימן שמ אות ו סוג ג’.
  8. [8] ראה נטעי גבריאל – ראש השנה פט”ז אות ח.
  9. [9] ראה ‘מהדורא בתרא המבוארת’ ע’ 129.

Discussion

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package