Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including marking a page for after Shabbos, cash inserted into my pocket on Yom Tov mivtzoim, and choosing between Sukkah or Lulav.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
An explanation on the Machzor from Reb Levik זצ”ל:[1]
On the 1st evening of RH a woman got confused, thinking only of the imminent Yomtov but forgetting that it was Shabbos too. One of the children reminded her – but by then it was well after sunset. What should she have done? [2]
When swaying the Lulav in all four directions, some have the custom to rotate a full circle. Should that be clockwise or anti-clockwise? [3]
When reading material on Shabbos, I may insert a marker – to revisit that page after Shabbos. A friend challenged me that I’m preparing on Shabbos for after Shabbos. [4]
Comments on the poem אדר והוד אתן בצביון.
On the 2nd day of Rosh haShono, we arranged ‘Shofar in the Park’. One Russian Jewish man was so inspired that he approached me and said: “I know you can’t handle money today, so I’m stuffing it into your pocket”. He did so (it was 200 euro!) and went on his way. What am I now supposed to do? [5]
A Jewish man is interned in prison. He was able to organize a Succah, which he will be able to use in the evening, but not during the day. Should he be trying to avoid eating bread or mezonos during the day? [6]
I have a choice: to invite people eat in the Succah on the 1st night of Succos, or to bentsh Lulav on the Sunday. Which should I go for?
[2] ראה שוע”ר סי’ רסג סי”א. ואע”פ שהמשנ”ב (שם ס”ק כא) לא ניחא לי’ בכך, אבל רבו הפוסקים כהמג”א – ראה פסקי תשובות שם אות יט.
[3] ראה שו”ע או”ח סי’ תרנא ס”י; שערי תשובה שם סק”כ בשם הרב שמואל אלגאזי בס’ תולדות אדם; צמח צדק חידושי הש”ס יומא פ”ה.
[4] מפורש בשו”ע סי’ שמ ס”ה שמותר לרשום בצפורן למטרה זו. ובשוע”ר שם ס”ז מביא שיש אוסרים משום שהרושם מתקיים, אבל לא משום איסור הכנה. וע”ש פסקי תשובות אות כא – כי הוא חפצי שמים. ולענ”ד הוא רק שמירה מהפסד – ראה שם סי’ שב אות יז.
[5] קי”ל שאסור לטלטל ביו”ט מה שאין לו צורך בו ביום (שוע”ר סי’ תקיח ס”ב). ונראה שיתנהג כמי שמצא עליו ארנקי בשבת (שוע”ר סי’ רסו סי”ח). ואין להחמיר מדין מציאה (שם ס”כ), כי בנדו”ד כבר בא הכסף לרשותו.
בשו”ת באר משה ח”ח סי’ קסג נטה להקל ע”פ שיטת הרמ”א (או”ח שם) להתיר ההוצאה להגן מגניבה. ובס’ יו”ט כהלכתו פי”ג הע’ 8 פקפק טובה בזה, כי קי”ל דלא כרמ”א בזה.
[8] קונטרס הוספות לספר הדרת פנים זקן (חוברת ב), מהר”ר משה ווינער נ”י, שבט תשע”ז.
Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.
Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.