Number of Times to Toivel in the Mikvah?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including accepting payment for speaking on Shabbos, Kohen becoming a doctor, taking sleeping pills on Shabbos, and how many times the Rebbe said to toivel in the mikvah.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Why in Nusach Chabad do we add Borchu at the end of Maariv on Friday evening, but not during the weekday and never after Shachris?[1]
  2. I was recently invited to farbreng on Shabbos in another Shul. The Gabbai wishes to pay me something. May I accept payment for Shabbos?[2]
  3. The congregation are saying the 13 Midos; I’m saying Pesukei deZimra. Do I join in?[3]
  4. May a Kohen train to be a doctor?[4]
  5. If his practice involves contact with the dead, is he disqualified from activities and privileges of the Kehuna?[5]
  6. In the recent Shiur of Rambam it says that one should not immerse himself in mikvah twice consecutively. How come that it is widely accepted to immerse several times?[6]
  7. Is it okay to have some of my Mezuzos in one script and some in another script?[7]
  8. Friday night someone lifted the lid of the cholent and then put it back. May we eat the cholent on Shabbos?[8]
  9. Can we use as witnesses for a Kesubah one that can’t write his name in Hebrew?[9]
  10. May one suffering from insomnia take sleeping pills on Shabbos?[10]
  11. Feedback: Wearing silk clothing on Shabbos:[11]
  12. Feedback on Chabad-style Tallis-Koton:

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

[1] ראה אגרות קודש ח”י ע’ רצו – שהוא ע”פ קבלה. וראה פרי עץ חיים שער השבת ר”פ יד; שער הכוונות ח”ב במקומו.
[2] במשנ”ב (סי’ שו ס”ק טו) מתיר בדרך מתנה. וראה גם פסקי תשובות (שם י).
[3] ס’ הפסק בתפלה פ”ב סכ”ד אסר, על פי תהלה לדוד סי’ סו ס”ק ז.
[4] ראה ס’ נשמת אברהם יו”ד סי’ שע ב:2.
[5] שם.
[6] רמב”ם הלכות מקוואות פ”א ה”ט; שו”ע יו”ד סי’ רא סס”ב; ט”ז שם ס”ק עו; גלות עליות פ”ז מ”ו פיסקא ד; דרכי תשובה יו”ד שם ס”ק שי-שיא; אנציקלופדי’ תלמודית ע’ טבילה (כרך יח ע’ תנג ואילך); פתחי מקוואות פ”א הע’ נג; שלחן מנחם ח”ב ע’ כו.
[7] ס’ שערי המזוזה פי”ד הע’ יח בשם שו”ת ויחי יוסף יו”ד סי’ ע.
[8] בס’ שבת כהלכה (ח”א פ”ה סט”ז) מקיל לכסות הקדירה שעל האש כשהמאכל מבושל כל צרכו.
[9] שו”ע אבן העזר סי’ קל סי”ד; משפט הכתובה ח”ן סי’ נא ס”ו.
[10]  בס’ שבת כהלכה (ח”ה פל”ב אות קיט) מתיר למי שמצטער מאד, כי: א) י”א שאין זו רפואה חולי; ב) י”ל שהסבל של העדר שינה שווה למצטער כל גופו.
[11]  שלחן מנחם ח”ב ע’ כג-ד; מנהג ישראל תורה סי’ רסב אות ט.

Discussion

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package