Mezuzos on an Airbnb House that I Own?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including mezuzos on a resort apartment that I rent out, sticker on Hashem’s name, folding a talis and reheating kugel on Shabbos.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Customs relating to Milah – in a newly-published letter of the Rebbe.[1]
  2. Is there a source that a Bris should be held before midday?[2]
  3. I bought a dwelling in a resort area. Mostly it will be rented out – to Jews or non-Jews, but I intend to use it personally for a few weeks annually. Are mezuzos required?[3]
  4. When spending money in certain shops I receive points, which can then be redeemed for goods. Do I have to set aside Maaser for the cash value of the points?[4]
  5. Do French windows require Mezuzos?[5]
  6. I teach Chumash to young children, and I realized that in the copies of Pesukim that I gave to my class, there is the name of Hashem. I’m worried that the children will discard their books at the end of the school year, causing disgrace to Hashem’s name. Should I cover Hashem’s name with a sticker with a ה’ written on it?[6]
  7. May one fold a Tallis on Shabbos?[7]
  8. Should one who underwent surgery recite Birkas haGomeil?[8]
  9. Reheating kugel. [9]
  10. Feedback on Chazan answering Omein to Kohanim’s opening brocho:[10]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

[1] נספח לקונטרס ‘התוועדות’ שהופיע לשבת זו.
[2] שו”ת שבות יעקב ח”א סי’ ל, הובא בפתחי תשובה יו”ד סי’ רסב סק”א – בשם האגודה משם הרוקח ותשובת הגאונים. יישוב כ”ק אדמו”ר זי”ע למאחרים – ראה שלחן מנחם ח”ה סי’ קיב.
[3] ראה המובא בס’ שכל טוב סי’ רפו אות שב – שבעל פונדק יהודי חייב לקבוע מזוזות בפונדק.   
[4] ראה ס’ צדקה ומשפט פ”ה הע’ כז.
[5] ב’דעת קדושים’ יו”ד סי’ רפו סק”י קובע שחלון אינו נחשב פתח ביחס לימין כניסה. ולהעיר ממסורה שלנו להתחשב בחלון בכדי להכיר בהיכר ציר בדלת חדר הנפתחת לפרוזדור (אג”ק חי”ב אגרת ד’רלז).
[6] ביאור הלכה סי’ לב סי”ז ד”ה טיפת דיו בשם הגהות רעק”א [הוא בשו”ת רעק”א מהדו”ת סי’ טו].
[7] סדור].
[8] ראה נשמת אברהם או”ח סי’ ריט סק”ב. והניצול מאיבוד עצמו לדעת – שם ס”ק יד:1.
[9] קצות
[10] בט”ז או”ח סי’ קכח ס”ק יד כתב לענות, וכ”כ שוע”ר שם סל”א, ודלא כמשנה ברורה (שם ס”ק עא) שחשש למחמירים שלא לענות.

Discussion

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package