Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including Shabbos candles with oil on water, attending a wedding on a yahrzeit, traveling from home during shana rishona, and bishul yisroel for potatoes chips.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
- Should a child who is going to sleep before nightfall, say the brocho HaMapil? [1]
- On the 2nd evening of Shovuos, a woman was distracted and forgot to light Shabbos candles on time. She realized during twilight and told her non-Jewish maid to light her candles, and she said the brocho. A) Did she do the right thing? B) Does she have to add another candle in the future? [2]
- What is the difference between the word בציצית beginning with a Sheva or a Patach?[3]
- Are there guidelines for a Chosson to travel alone during the first year of marriage? [4]
- In our Beis Chabad, we do early Maariv on Friday night, to be able to have the Shabbos meal at a reasonable hour. Is this binding on: a) the locals who’ve stayed home from Shul; b) the Shlucha at home; c) the guests, who might arrive later, but before Shabbos proper; d) the Shliach in the neighboring town, who wishes to use our Mikva and drive home closer to the real Shabbos?[5]
- To light for Shabbos with oil swimming on water, is there any problem to do so?[6]
- Attending a wedding on the eve of a Yohrzeit:[7]
- Is there an issue of Bishul Akum with French Fries?[8]
- Feedback on whether one may make butter on Yomtov:[9]
To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.
- [1] ראה ביאור הלכה בסי’ רלט ד”ה סמוך שאין לברך ‘המפיל’ אחר עלות השחר, שכבר אינו זמן תחילת שכיבה, ע”כ. אך לענין קטנים י”ל שגם קודם שיחשך, בימות הקיץ, זהו זמן שכיבה לרובם. ולמיחש שכשיגדלו ימשיכו לברך ברכה זו כשעדיין הוא לפני זמן שכיבה לרוב העולם, הוא חשש רחוק, כידוע טבע בני הנוער. ולאידך, יש בזה משום חינוך, שלפני השינה אומרים קר”ש וברכת ‘המפיל’.
- [2] ראה שוע”ר סי’ רסג סי”א.
- [3] בשוע”ר סי’ ח ס”ב כתב לומר בפתח. בסדור ניקד בשבא, ונתבאר בשער הכולל פ”ב אות ה.
- [4] ראה שו”ת שבט הלוי ח”ב סי’ קח.
- [5] ראה פסקי תשובות סי’ רסג אות לז.
- [6] ראה שוע”ר סי’ רסה ס”ט.
- [7] המנהג רשום ברמ”א יו”ד סו”ס שצא ו-תב.
- [8] בשו”ע יו”ד סי’ קיג ס”א מותנה שצ”ל עולה על שלחן מלכים. באחרונים (שו”ת חסד לאברהם (אלקלעי) יו”ד סי’ ח) מבואר שאפילו אם עתה עדיין אינו עולה על שלחן מלכים, כי אם ע”י תוספת תבלינים וכו’ – נחשב ‘עולה על שלחן מלכים’. אבל אם נשתנה באופן שאינו יכול לעלות עש”מ, מותר – ראה חלקת בנימין סוף ס”ק ח. וראה שם בביאורים ד”ה או לפרפרת, שיש אומרים שכל מין בשר נחשב עעש”מ, אע”פ שפרט זה – מעיים – אינו עעש”מ. או”ה, הובא בש”ך סק”ב. ושכ”כ הפר”ח וערוך השלחן ס”י. אבל רבים נחלקו על זה, ודין המעיים מיירי שעעש”מ לפרפרת. ושם בציון מה מביא מתורת חטאת (כלל עה דין יא) שנחלק על האו”ה דאזיל לפי המין. ויש לעיין בתורת האשם (שם), שכזכור לי משיעורי הרב העליר שליט”א, מחמיר במין. עוד להעיר מדית הערוך השלחן שתפוחי אדמה אינו עעש”מ.
- [9] ראה שוע”ר סי’ תקי סי”ב – משום בורר, שמפריד הקום מן החלב. וצ”ע למה שבק מלאכת בונה (כבסי’ שיט סכ”ו).
In question #1, if a woman had other women or girls in house who did light on time but she did not, should she rely on their lighting or should she still try to get a non-Jew to light for her?