Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including playing dreidel for gelt, is a minyan required for public menorah lightings, besamim on a teabag, and pirsumei nissa to non-Yidden.
The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:
[1] בדין משחק בקוביא בבני משפחה – ראה או”ח סי’ שכב ס”ו. בפסקי תשובות סי’ תרע הע’ 25 הביא בשם הרה”ק מקלויזנבורג ז”ל להקל במשחק דריידל מדין משפחה אחת.
[2] ראה שו”ע אבן העזר סימן ז סעיף כא.
[3] ברמ”א יו”ד סי’ צב ס”ח מובא הכלל שאין בליעה עוברת מכלי לכלי בלא רוטב. בס’ פסקים ותשובות (שם אות כז) מביא להקל בזה גם בנייר-כסף. אלא ששם חשש לחומרא בנייר-אפיי’. ואיני מבין למה החמיר טפי ממפה בלועה, שבזה הקיל ה’חכמת שלמה’.
[4] ראה רמ”א או”ח סי’ תרעא ס”ז, ובמג”א ובשע”ת שם.
[5] ההוראה הנפוצה היא להטביל בלא ברכה.
[6] מפורש להיתר בשוע”ר סי’ רפד ס”ח.
[7] אריכות בזה בפסקי תשובות סימן קסב אות יא.
[8] מבואר בסדר ברכת הנהנין פי”א אות ט שכל שעיקרו לתבלין אין מברכים על ריחו. וי”ח, ולכן יש למנוע שלא להריח אותם.
[9] במג”א ר”ס סח מובא משער הכוונות ענין י”ב נוסחאות. והוא בשער הכונות (ע’ שכח). מגיד דבריו ליעקב סי’ קלג – מחדש דבר שער הי”ג. נר מצוה ותו”א פנ”ה מזהה שאנשי כנה”ג קבעו תפלת י”ח כשער הי”ג, והאריז”ל תיקן כן בברכות קר”ש ובפסד”ז.
[10] בפסקי תשובות סי’ תרעא אות ו [ט] הביא מכמה אחרונים דשייך גם לגבי נכרים.
Discussion
We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.