Learning Torah at the Swimming Pool?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including speaking after Hamapil, onions in a salad overnight, and learning at the swimming pool.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. Dilemma re. the brocho HaMapil: to say it and then possibly have to speak, or better to not say it?[1]
  2. I fell asleep without saying this brocho, I then woke up in the middle of my night’s sleep. Should I say the brocho then?[2]
  3. Does the knas for missing out on Shabbos candles – to light an extra candle every week thereafter – also apply to a Yomtov omission?[3]
  4. I am staying at a non-Jewish hotel. During Shabbos, may I request a cup of hot water?[4]
  5. Feedback: coffee@Starbucks: https://consumer.crckosher.org/consumer/starbucks/ [5]
  6. I peeled and cut some onions and mixed them into a salad, without dressing. I then left the mixture overnight. Is that a problem?[6]
  7. Is one living permanently in a motor home required to affix a Mezuzah (with a brocho)?[7]
  8. In front of our main door, there is a porch that has an arch. Does it have to have a separate Mezuzah – in addition to the Mezuzah on the door frame?[8]
  9. On Sunday I was at the wedding of a close friend, and I noticed that the Kesuba began with בשלישי בשבת! Would that invalidate the Kesuba?[9]
  10. I am the teacher on duty during swimming – in addition to the lifeguard. May I learn Torah in the presence of boys in bathing suits?[10]
  11. I drove some of my pupils to their classmate’s Bar mitzva celebration in an unfamiliar town. Due to an error, I incurred a penalty. May I use Maaser money to pay this? [11]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

  1. [1] פסקי תשובות סי’ רלט הע’ 17 בשם תלמידי הרה”ק הר”ח מצאנז.
  2. [2]  ראה פסקי תשובות שם אות א בסופה.
  3. [3]  ראה פסקי תשובות סי’ רסג הע’ 35.
  4. [4] ראה שמירת שבת כהלכתה פ”ל סנ”ח. בזה”ז עדיף מדורות עברו, שאז היה שייך שהגוי מרתיח המים בשבת, ואילו במלונות, המיחם מחובר לצור של מי העיר והוא מרתיח תמיד.
  5. [5] מהרב ש”ב הענדל: הכדים נשטפים במכונות-הדחה רגילות.
  6. [6] סמ”ק סי’ קעא – י”א שדי בלחם מעורב עם שום קלוף. וע”ע שמירת הגוף והנפש סי’ אות ה; פסקים ותשובות יו”ד סי’ קטז אות יח.
  7. [7] ס’ שכל טוב סי’ רפו ס”ק קעח, משו”ת חלקת יעקב ח”ב סי’ סב. אכן אינו קבוע לגבי קרקע עולם, כבית שבספינה. אבל הספינה היא למטרת נסיעה, ואילו בזה כוונתו לדור בו בקבע. וכן לענין בתים הצפים על גדות הנהר.
  8. [8] ס’ שכל טוב סי’ רפט אות נח. קובץ תורה מציון הנסמן – טרם ראיתי.
  9. [9] קי”ל (חו”מ סי’ מג) ששטר חוב מאוחר הוא כשר. ובעזר מקודש (אה”ע סי’ סו) הביא דין זה לגבי כתובה. אלא דאיהו מיירי באיחור של יום אחד, וכאן יש איחור של יומיים. גם צ”ע כשיש סתירה בין יום השבוע ויום החודש, אם זה פוסל את השטר.
  10. [10] ראה שוע”ר סו”ס עד.
  11. [11] ראה חו”מ סי’ קפח ס”ו.

Discussion

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

advertise package