Giving Tzedaka During the Night?

Anash.org feature: Dayan Levi Yitzchok Raskin, Rov of Anash in London, explores interesting Torah questions and halachic dilemmas including giving tzedaka at night, davening mairiv early on the night of the bar mitzva, and sleeping on the floor.

The following issues are discussed by Rabbi Raskin in this week’s episode:

  1. In Eichah, from ch. 2 onwards, the letter פ precedes the letter ע. Why?[1]
  2. Does one who has to eat on Tisha b’Av keep to a regime of ‘shiurim’?[2]
  3. Why do we – on Shabbos mornings – invoke “intense Divine mercy” for the communities that were massacred by the Crusades?[3]
  4. In Russian culture it is common to attach a photo of the deceased to a gravestone. When realizing that this isn’t the Jewish way, one of our mekurovois removed the photos from the graves of her dear ones. May she bring these photos home?[4]
  5. We don’t sleep on the floor on Tisha b’Av. What about any other day?[5]
  6. On the evening of his Bar mitzvah, is it okay to Daven Maariv early with a Minyan?[6]
  7. Does one who is a ‘chiyuv’ lead the davening on Tisha b’Av?[7]
  8. A man comes to Shul on Tisha b’Av morning. He isn’t wearing Tzitzis. Should I give him a Tallis, especially if I want to give him an Aliya?[8]
  9. Should one encourage the giving of Tzedoko prior to davening Maariv?[9]
  10. Following on from discussion re. Section Challos: I have a single loaf for Shabbos; do I skip Lechem Mishneh or do I slice it into two pieces for Lechem Mishneh?[10]
  11. Feedback on sitting/standing during Krias haTorah:[11]
  12. Feedback on Yichud in a car:[12]

To listen to Panorama of Halacha on a podcast, click here.

YouTube player

[1] סנהדרין קד ב; תורה תמימה עה”פ.
[2] בס’ המנהגים-חב”ד ע’ 45 מובא ענין השיעור בד’ צומות.
[3] מעלתן – פסחים נ ב. וראה ספר השיחות תנש”א ח”א ע’ 234. ‘דגלנו’ תמוז נ”ב.
[4]  דין איסור הנאה מקבר מבואר בשו”ע יו”ד סי’ שסד. ועצ”ע איזו הנאה שייכת בנדו”ד?
[5] ברכות ס ב.
[6]  שו”ת משיב דבר סי’ יח; הלכות והליכות בר מצוה פ”ח ס”א. ופשוט שיזהר לקרות קר”ש בזמנה.
[7] בחוברת ‘הלכה למעשה’ מ’מכון הלכה חב”ד’ ע’ 281 כתב שלא ירד. ולא נהירא. ומה שכ”ק אדמו”ר זי”ע נמנע בשנת תשמ”ח – טעמים אחרים יש גבו.
[8] שו”ע או”ח סי’ תקנה ס”א; משנ”ב שם , ומקורו בפת”ע בשם סדור רי”ע [עב ב – שער שלכת ז1. ולא משמע כן דברי השו”ע.
[9] תורת מנחם חע”ד ע’ 60; שיחת י”ג תמוז תשל”ו אות לג; שיחת ער”ח מנ”א תשל”ו אות ב.
[10] ראה תולדות לוי יצחק ח”ב ע’ 434; שו”ת משיב ח”א סי’ כא.
[11] אריכות בזה בס’ הרב אשכנזי ח”ב ע’ 299 ואילך.
[12] מכתב בד”צ קראון הייטס חשוון תנש”א – בהמשך להשיחה ק’. (תודה לר’ יהודה רוזנברג נ”י מב”פ)

Discussion
In keeping in line with the Rabbonim's policies for websites, we do not allow comments. However, our Rabbonim have approved of including input on articles of substance (Torah, history, memories etc.)

We appreciate your feedback. If you have any additional information to contribute to this article, it will be added below.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

advertise package