ChatGPT, an artificial intelligence (AI) chatbot developed by OpenAI, is all the rage these days and is being used for all types of tasks. Can it understand Chassidus? One Anash.org reader tested it out.
By Anash.org reporter
Can artificial intelligence learn a ma’amar Chassidus?
Since its release in November of 2022, ChatGPT, an AI chatbot developed by OpenAI, has made waves world-over. The new technology dominated the news cycle for weeks, and engendered all sorts of debates ranging from moral dilemmas to possible biases in the program.
But is it good for the Jews? The rise and popularization of AI has the potential to raise many halachic questions and debates as well, and some of those have already begun across various platforms.
One thing is certain. With users quickly discovering that the chatbot frequently produced inaccurate information, and presents “facts” made out of thin air, there is no question that using it for any Torah queries is questionable at best. Even if, at some later stage, those issues were resolved, using AI to answer halachic questions would remain strongly ill-advised, as it would lack the nuance and wider picture that a human rov is able to base his decision off.
And Chassidus? One Anash.org reader decided to test it out.
He copied the text of a se’if of a ma’amar from the Rebbe into ChapGPT and asked it to write a summary for a 25-year-old and a 5-year-old. Just a few seconds later, they were both ready.
The speed is indeed impressive, but even a cursory glance at the text reveals that the chatbot did not grasp or convey the concepts explained in the ma’amar or the point the se’if is teaching. Even the more advanced summary merely collects catchphrases and easier terms and turns them into a paragraph of its own.
Is it still worth it to give ChatGPT a chance? Let us know what you think.
Original text of the ma’amar:
ד”ה להבין ענין תחיית המתים ה’תשמ”ו
ב) ונקודת אחד הביאורים בזה הוא, כמבואר בכמה דרושים, שהשכר דג”ע הוא על עסק התורה, והשכר דתחיית המתים הוא על קיום המצוות. וזהו שג”ע הוא עולם הנשמות (נשמות בלא גופים) ובעולם התחי’ יהיו נשמות בגופים, כי עסק התורה שייך בעיקר להנשמה וקיום המצוות להגוף. וכיון שקיום המצוות הוא בכל ישראל, דאפילו פושעי ישראל מלאים מצוות כרמון, לכן כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. ויש לומר, דזהו גם מה שממשיך במשנה שנאמר ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ כו’, דיש לומר, שכוונת המשנה בשנאמר כו’ היא לא רק להביא ראי’ על זה שכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא אלא גם לבאר הטעם על זה. דמי שמקיים מצוות נק’ בשם צדיק [דכל המצוות נק’ בשם צדקה, ומקיימי המצוות נק’ בשם צדיקים], וכיון שועמך כולם צדיקים, שכל ישראל (אפילו הפושעים שבהם) מקיימים מצוות, ויתירה מזו שהם מלאים מצוות, דהמצוות שמקיימים ממלאים את כל מציאותם, לכן לעולם יירשו ארץ, ארץ החיים שקאי על חיי עולם הבא. אמנם, עפ”ז צריך להבין מה שמביא במשנה גם המשך הכתוב נצר מטעי מעשה ידי להתפאר, והרי זה שישראל הם נצר מטעי ומעשה ידיו של הקב”ה הוא מצד עצם מציאותם (עוד לפני שמקיימים מצוות), ובהמשנה דכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא מביא גם סיום הכתוב נצר מטעי מעשה ידי להתפאר, דמזה משמע, דזה שכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא הוא (גם) מצד המעלה שבהם מצד עצמם.
ChatGPT: (Model 4)
Summary for a 25-year-old:
This text discusses the connection between the spiritual reward for Torah study and the reward for fulfilling the commandments in Judaism. It explains that every Jew, even those who have sinned, has a share in the World to Come because they are ultimately fulfilling commandments. The text also mentions that Jews are called righteous because they perform acts of righteousness, and this righteousness ensures their eternal inheritance in the World to Come. The concept that Jews are the “planting” and the “work of God’s hands” emphasizes their inherent connection to God, even before they fulfill commandments.
Summary for a 5-year-old:
This is about how doing good things in Judaism helps people go to a special place called the World to Come. Even if someone makes mistakes, they can still be part of this special place because they are doing good things, too. All Jewish people have a connection to God, and that helps them be good and go to the special place.
כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם
Credits: Moshe Yehuda Goldstein