350 Words, All in the Rebbe’s Handwriting

By Anash.org Staff

Recently, a letter dated 13 Elul 5709/1949, some 4 months before the histalkus of the Frierdiker Rebbe, and addressed to Rabbi Yeshayahu Halevi Horowitz, was discovered and is being auctioned off by Winner’s Auction House.

This rare and long letter, partially typed, has some 25 lines, containing some 350 words of additions and corrections by the Rebbe, is typed and written on Merkos stationery, which the Rebbe used until officially accepting the nesius. The letter is printed in Igros Kodesh Chelek Gimmel.

Many diverse subjects are touched upon, including Kabbalah. The Rebbe speaks about the difference between the Baal Shem Tov’s manner of leadership, and that of the Alter Rebbe, including how the Baal Shem Tov would do mofsim (miracles.)

The handwritten part is where the Rebbe relates to a plethora of subjects, both halachic and hashkafic, including;

  1. Whether Aristotle mended his ways and refrained from heresy.
  2. Naming a child for a father who is still alive.
  3. Tzavo’as Reb Yehuda HaChossid.

The Rebbe makes mention of his uncle Reb Shmuel Schneerson, later Rov of Nikolayev, who was married to Rebbetzin Chana’s sister, despite what is written in Tzavo’as Reb Yehuda HaChossid. This was based the directive of the Rebbe Rashab, who told the two brothers not to live in the same city.

Other topics in Halachah and Chassidus are also addressed.

‘הרה”ח הוו”ח אי”א נו”מ כו’ מהור”י שי

… מכתבו עם התמונה נכון הגיע. ובטח ימצאו במחנו מהמקושרים שישלחו ג”כ תמונתם בהמשך הזמן. ובפרט בימי הרצון האלו דבעלי תשובה, וכידוע, דמ’ יום הראשונים שהיו ברצון – ה”ז במדרי’ צדיקים, ובהשלשיים – היו בנ”י בע”ת.

ימים אלו הגיעני – שלוח מניו יארק גופא – ספר כת”ר פרד”ס הארץ, בלי כל מכתב ביאור ע”ז, ואם הוא תשורה מכת”ר – הריני בת”ח על שכבדני בזה.

ומחביבותא דמילתא דא, אף שאין הזמן גרמא לעיין בו כפי הדרוש, אבוא בזה בהערות אחדות בחפזי.

א) ע’ ס”ה ע”ד אריסטו ספרו יבא שילה אין אצלי. ומש”כ מס’ הגלגולים פ”ז לא מצאתי שם ולא במ”א בכתהאריז”ל, לע”ע. אבל לא ראינו אינו ראי’, ות”ח אם יודיעני מקומו. ומש”כ בסדר הדורות בזה בשם כמה ס’, ידוע.

ב) בתחלת חלק השו”ת ע’ פ-פא להעיר במש”כ בעניני ברירה ממש”כ בפס”ד להצ”צ ח”ב ע’ כ”ד ואילך ובשער המילואים סוף ח”ג.

ג) ע’ קז. לכאו’, כיון שהשואל קרא השם ע”ש המת ולא ע”ש החי, אין בזה חשש שינוי מנהג ישראל. ובפרט, שלא ידע שיש א”ז בחיים ששמה כך, ולא נשאר אלא טעמי’ דכת”ר דמאן דקפיד כו’ ואל תפתח. – גם מ”ש בס”ח סי’ ת”ס, שטחיות ל’ משמע דאינו מדבר אלא בקריאה ע”ש אביו החי.

ד) ע’ קה, – אבי מו”ר ז”ל ודודי הרה”ח ז”ל נשאו שתי אחיות על פי כ”ק אדמו”ר נ”ע, ובציוויו שלא ידורו בעיר אחת. וקושיות הנו”ב מהש”ס כבר תירץ בס’ מקור חסד על הס”ח דאדרבה פוק חזי מה עלה בסופן כסיפור רז”ל (ירוש’ תענית פ”ד ה”ה, ב”ב יב, ע”א ואנא בתראי).

ה) ע’ קכג, שימסור הגט בעידי במסירה ואח”כ יחתום עדי חתימה וימסרנו עוה”פ. – לכאו’, מכמה טעמים, טוב, עכ”פ לכתחלה, שיכתבו גט אחר ויחתמו כו’.

ו) בתחלת חלק הדרוש. ע’ ריג קושית הכ”י. להעיר מהא דידיעת סדר השתל’ היא מצוה רמה ונשאה (תניא קנו, ע”ב) ומשבת ע”ז, ב.

ז) בפרשת שבוע דא – ע’ תקא-תקב – ובהמשך למש”כ כת”ר והגדתי היום לה”א כי באתי וגו’… אינו מובן כלל. – והענין: ובאת אל הכהן – ולא אל המלך ומנהיג. היום…

באתי – כחדשים, דמה שנמצא היום באה”ק, הוא רק מפני שהיום זוכה לזה, וזכות עצמו אינו די, ורק מפני שנשבע ה’, לאבותינו, ורק אחרי הודאה זו ולקח גו’.

Send us your feedback

advertise package